nederlands.nl
Gebruikersnaam of e-mail:  Wachtwoord:    Registreren
















Top-5 beschouwingen:

1.
2.
3.
4.
5.


Categorieën:

actualiteit (93)
adel (1)
afscheid (3)
algemeen (19)
bedankt (3)
dieren (8)
discriminatie (8)
drank (6)
economie (11)
eenzaamheid (13)
emoties (16)
erotiek (2)
ex-liefde (1)
familie (8)
feest (6)
film (16)
filosofie (115)
fotografie (6)
geld (5)
geschiedenis (9)
geweld (3)
haiku (1)
heelal (22)
hobby (3)
humor (23)
huwelijk (1)
idool (971)
individu (4)
internet (5)
jaargetijden (6)
kerstmis (8)
kinderen (19)
koningshuis (7)
kunst (38)
landschap (3)
lichaam (3)
liefde (32)
literatuur (495)
maatschappij (70)
mannen (2)
milieu (7)
misdaad (17)
moraal (18)
muziek (412)
natuur (19)
oorlog (16)
ouders (1)
overig (11)
overlijden (20)
partner (2)
pesten (4)
politiek (44)
psychologie (46)
rampen (5)
reizen (13)
religie (118)
schilderkunst (76)
school (5)
sinterklaas (4)
sms (1)
snelsonnet (1)
spijt (2)
sport (15)
taal (20)
tijd (26)
toneel (3)
vakantie (5)
verdriet (6)
verhuizen (1)
verkeer (6)
voedsel (3)
vrijheid (17)
vrouwen (10)
welzijn (13)
wereld (20)
werk (13)
wetenschap (25)
woede (4)
woonoord (5)
ziekte (31)


gedichten.nl


Garnier Projects





tabblad: beschouwingen

< vorige | alles | volgende >

beschouwing (nr. 2615):

Broeiende guerrilla-oorlog in Europa

Met grote verbazing las ik de afscheidsbrief van abt Christian de Chergé in de Trouw-bijlage 'Letter & geest' van zaterdag 26 maart 2016. Abt Christian leidde een kleine trappistengemeenschap in het Atlas-gebergte, waar ze solidair leefden met de arme bevolking van het dorp Tibhirine. De arts-monnik Luc verzorgde er een halve eeuw gratis medische zorg. De andere broeders gaven les en ze deelden hun oogsten met de dorpelingen. Ze hebben goed contact met Soefi-moslims. In 1993 eist de Groupe Islamique Armé, dat alle buitenlanders Algerije moeten verlaten. Daarna vermoordden ze de buitenlanders, o.a. twaalf Kroatische gastarbeiders. De acht broeders besluiten te blijven voor de arme dorpsbewoners. Broeder Luc verzorgt zelfs gewonde GIA-strijders. In de lente van 1996 werden abt Christian en de broeders Luc, Bruno, Christophe, Célestin, Paul en Michel door GIA-leden ontvoerd en onthoofd. Een achtste broeder wist te ontkomen, daar hij tijdens de ontvoering elders in het klooster was. De schrijver van dit essay, Stefan Waanders, sprak in Marokko met de laatste overlevende trappist van het klooster in Tibhirine. Er is een Marokkaans gedachteniskapelletje met de foto's van de zeven martelaren. In 2010 maakte de regisseur Xavier Beauvois de film 'Des hommes et des dieux', over de tragische levensloop van deze zeven kloosterlingen. Abt Christian gaf zijn broer een brief, die hij mocht openen, wanneer hem iets zou overkomen. Christian voltooide de brief op 1 januari 1994.

Het is werkelijk verbijsterend hoever de abt in zijn vergevingsgezindheid weet te gaan. Hij voelt zich medeschuldig aan al het kwaad in de wereld en zelfs aan een eventuele moord op hem. Hij vergeeft hem, die zijn leven neemt. Toch keert hij zich wel tegen het idee, dat zijn moordenaar 'beweert te handelen uit trouw aan wat volgens hem de islam is'. Hij had respect voor de moslim-gelovigen, in wie hij zo vaak de leidraad van het evangelie heeft terug gevonden. Eenmaal vermoord, kan hij door de ogen van God naar Zijn moslim-kinderen kijken en zal hij ze zien 'badend in het licht van Christus' heerlijkheid, vrucht van Zijn Passie en bekleed met de gave van de Geest, die altijd met verborgen vreugde gemeenschap tot stand zal brengen en, spelend met alle verschillen, de overeenkomsten herstelt.'. Hij dankt zijn onwetende moordenaar en hij ziet het gelaat van God in hem. Hij hoopt zijn moordenaar ooit weer te vinden in het paradijs, als 'gelukkige moordenaars'. De vereenzelviging met de misdadiger is ongekend groot en spiritueel gezien zeer wijs. Abt Christian wist/weet dat ieder mens God weerspiegelt en God is, ondanks de meest verschrikkelijke en dwaze geestelijke verduisteringen. Ik vermoed dat er maar weinig mensen zijn, die tot zo'n hoog geestelijk bewustzijn kunnen komen, maar wat abt Christian ons toont, is in wezen de essentie van het christendom.

En dan staan de kranten boordevol informatie over het hoe en waarom van boosaardige terroristen. Ze proberen 'onze vijanden' tot in de miniemste details te analyseren en zodoende vat op hen krijgen, wat een gedachte-illusie is. In het artikel 'Salafisme is altijd een kwaadaardige ideologie' van de arabist/islamoloog Halim El Madkouri (Trouw, 30 maart 2016) wordt duidelijk dat salafisme pure godsdienstwaanzin is. Salafisten geloven dat 'afgedwaalden' in de hel terecht komen. Daar rekenen zij ook 72 andere moslim-richtingen bij. Alle terroristen hangen een salafistische, politieke ideologie aan. Opmerkelijk is dat onze overheid het salafisme over één kam met de andere islam-richtingen scheert, wat die extreem-fundamentalistische salafisten in de kaart speelt. Hier overschrijdt de vrijheid van godsdienstvrijheid de rechten van de mens. Deze kromme analyse zorgt er ook voor dat 'álle moslims onbedoeld in een kwaad daglicht worden gesteld'. Salafisten claimen ware moslims te zijn, maar ze balanceren op hetzelfde elektrisch-gestoorde koorddraad als de IS-smeerlappen, zie gelukkig meer en meer kalifaat-terrein verliezen. Halim is duidelijk, we moeten alle salafistische moskeeën en mannelijke praathuizen meteen sluiten en verbieden. 'Het ziet democratie als de grootste afgoderij, die met man en macht bestreden dient te worden!', schrijft Halim terecht waarschuwend.

In dezelfde krant van dezelfde datum schrijft Han Koch, dat de criminaliteit van Marokkaanse jongeren richting de 50% gaat en dat er van de mensen, die bij een terroristische organisatie zitten ongeveer 50% een criminele achtergrond heeft. Toch worden er maar weinig Marokkaanse criminelen terroristen. Vooral de rekruterende jihadisten moeten op hun ontmoetingsplekken met criminelen aangepakt worden. In de gevangenissen worden terreurverdachten nu van gewone criminelen gescheiden om de destructieve beïnvloeding te stoppen, al kan dat ook weer de haat voeden. Het blijft een zeer complexe materie en we zijn er volgens hooggeplaatste deskundigen nog lang niet klaar mee. Volgens mij hebben die ontevreden, van duivelse haat vervulde, op aarde een hel creërende mislukkelingen te veel vrije tijd en zouden ze wat mij betreft naar werkkampen in Siberië mogen worden gestuurd. Alleen al om eens zelf echte ontberingen te ondergaan, waardoor ze misschien iets van medemenselijkheid kunnen aanboren en dat niet alleen voor hun gelijkgezinden/gelijkdenkenden, want dat is makkelijk zat. Als ze niets met onze westerse normen en waarden hebben, laat ze dan naar plekken gaan, waar zij wel tot hun recht kunnen komen, als die er al zijn, enfin, laten we hen een gratis enkele reis IS-kalifaat aanbieden en een reisbureau, waar ze zich kunnen melden. Dan is iedereen toch tevreden en blij. Zand over de blinde haat en we zwaaien hen op Schiphol hartelijk uit. De intolerantie van die ratachtige killers is werkelijk ongekend inhumaan en Allahloos. Hoe durven die banale schooiers te denken dat zij hun wil op ons vrije mensen mogen opleggen. De slavernij is uit den boze en voorbij. Maar ik ben teveel realist, dat ik het broeien onder de schijnheilige oppervlakte wel degelijk voel. Als christen erken ik het uiterst duidelijke gebod 'Gij zult niet doden!' en ik weet dat de Koran hetzelfde zegt. Moordenaars vermoorden in wezen een deel van Allah/God/Jahweh/Adonai/Levengever. Dat schaadt hun duistere, armlastige, trieste zielen vooral. Denk nog even aan abt Christian.

Schrijver: Joanan Rutgers, 31-03-2016


Geplaatst in de categorie: actualiteit

Deze inzending is 111 keer bekeken

3/5 sterren met 6 stemmen.


Print   |   E-kaart   |  



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:Ton Hettema
Datum:08-04-2016
Bericht:goed artikel, beste Joanan, de zaken die je hiermee oprakelt leggen vele kraters bloot in het artificiële maanlandschap van lang achterhaalde, maar door idioten in stand gehouden geloofssystemen en overtuigingen
De mensheid, dus jij en ik als in-house representanten dient hier hartgrondig en hemelbestormend intens over na te denken om een nieuwe basis te leggen voor toekomstige generaties zodat een nieuw, heel en humaan weefsel van moraal en sensitiviteit ons nieuwe vangnet wordt




Geef je reactie op deze inzending:

Naam:       E-mail:  

Bericht:

( vink aan als je niet wilt dat je emailadres voor anderen in beeld verschijnt)









vragen  |   links  |   zoek  |   contact  |   disclaimer  |   inhoud  |   rijmwoordenboek  |   gedichten.nl