nederlands.nl
Gebruikersnaam of e-mail:  Wachtwoord:    Registreren
















Top-5 beschouwingen:

1.
2.
3.
4.
5.


Categorieën:

actualiteit (96)
adel (1)
afscheid (4)
algemeen (19)
bedankt (3)
dieren (8)
discriminatie (8)
drank (6)
economie (11)
eenzaamheid (13)
emoties (16)
erotiek (2)
ex-liefde (1)
familie (8)
feest (6)
film (17)
filosofie (115)
fotografie (6)
geld (6)
geschiedenis (10)
geweld (3)
haiku (1)
heelal (22)
hobby (3)
humor (23)
huwelijk (1)
idool (1017)
individu (5)
internet (5)
jaargetijden (7)
kerstmis (8)
kinderen (20)
koningshuis (7)
kunst (38)
landschap (3)
lichaam (3)
liefde (32)
literatuur (495)
maatschappij (71)
mannen (2)
milieu (7)
misdaad (19)
moraal (18)
muziek (413)
natuur (20)
oorlog (16)
ouders (1)
overig (11)
overlijden (20)
partner (2)
pesten (4)
politiek (47)
psychologie (51)
rampen (7)
reizen (14)
religie (119)
schilderkunst (76)
school (5)
sinterklaas (4)
sms (1)
snelsonnet (1)
spijt (2)
sport (15)
taal (20)
tijd (26)
toneel (3)
vakantie (5)
verdriet (6)
verhuizen (1)
verkeer (6)
voedsel (3)
vrijheid (17)
vrouwen (10)
welzijn (13)
wereld (21)
werk (13)
wetenschap (25)
woede (4)
woonoord (5)
ziekte (31)


gedichten.nl


Garnier Projects





tabblad: beschouwingen

< vorige | alles | volgende >

beschouwing (nr. 2616):

Je muze Emilie Flöge schonk je de gouden vleugels

(voor Gustav Klimt (1862 - 1918))

Je bent geboren op 14 juli 1862 in Baumgarten, bij Wenen, in een armoedig gezin. Jouw vader Ernst Klimt senior graveerde goud, wat je wellicht heeft beïnvloed om goud in je schilderijen te verwerken. Je was het tweede kind zeven kinderen, je had twee broers en vier zussen. Je moeder Anna Finster had graag musicalster willen worden. Je jongere broers Ernst en Georg waren ook artistiek getalenteerd. Je studeerde tot 1883 architectonische schilderkunst aan de Kunstgewerbeschule in Wenen. Je vereerde de historieschilder Hans Makart, die in 1884 op zijn 44-ste overleed. Je vroege werk was academisch. Je broer Ernst werd ook goudgraveur en samen met hem en jullie vriend Franz Matsch ging je samen werken. Jullie maakten muurschilderingen in het Kunsthistorisches Museum en je maakte interieur muurschilderingen en plafonds in grote, openbare gebouwen op de Ringstrasse.

In 1888 ontving je van keizer Franz Jozef de Eerste van Oostenrijk de Gouden Orde van Verdienste voor je muurschilderingen in het Burgtheater. Je was erelid van de Universiteit van Wenen en München. In 1892 overleden je vader en je broer Ernst. Je schilderde meerdere keren de Nuda Veritas, waarmee je de samenleving hekelde, die alle politieke en sociale problemen negeerde. In de vroege jaren negentig ontmoette je Emilie Louise Flöge (1874, Wenen), (mode)ontwerpster en zakenvrouw, die jouw levensgezellin was. Ze had een haute couture modesalon aan de Mariahilfer Strasse, bekend als 'Schwestern Flöge'. Ze presenteerde designer kleding in de stijl van de Wiener Werkstätte. Later werd ze beïnvloed door Coco Chanel en Christian Dior. Haar oudere zus Helene, die ze haatte, was in 1891 getrouwd met Ernst, jouw overleden broer.

Je hebt Emilie veelvuldig geschilderd, zo toont o.a. 'De Kus' Emilie en jou als geliefden. Je schilderde veel dames uit de hoogste klasse van de Weense samenleving, waardoor je Emilie aan een welvarend klantenbestand hielp. Tot 1908 was je lid van de mede door jou opgerichte Wiener Secession, samen met o.a. Koloman Moser, Josef Hoffmann, Joseph Maria Olbrich, Max Kurzweil, Wilhelm Bernatzik, Otto Wagner, Max Klinger, Eugène Grasset, Charles Rennie Mackintosh en Arnold Böcklin. Jouw werken stralen een openhartige erotiek uit en het vrouwelijke lichaam was je favoriete onderwerp. Je was vooral beïnvloed door de Japanse kunst. Je drie schilderijen op het plafond van de Grote Hal in de Universiteit van Wenen werden als pornografisch bestempeld. Dit was meteen je laatste, publieke opdracht, die je had aanvaard. In mei 1945 zijn deze meesterwerken door de terugtrekkende SS-ers vernietigd.

Met het gezin Flöge was je in de zomervakanties bij de oevers van de Attersee, waar je landschappen schilderde. Je gebruikte bladgoud, o.a. in 'Pallas Athene', 'Judith 1', 'Portret van Adele Bloch-Bauer 1' en 'De Kus'. Adele was een rijke mecenas en goede vriendin van jou. Je reisde naar Venetië en Ravenna, waar je de prachtige mozaïeken bewonderde. Je maakte veel foto's van Emilie, die door jouw ontworpen jurken droeg. Je droeg thuis een lang gewaad zonder onderkleding (djaballah) en sandalen. Je leefde geïsoleerd en je vermeed cafés en andere kunstenaars. Hoewel je een groot libido had, vermeed je persoonlijke schandalen. Bovendien had je genoeg aan Emilie, die net zo'n groot libido had. Van seks met andere vrouwen raakte je in de war, hooggespannen en randpsychotisch, dus ging je verder met niemand iets aan. Je deed hooguit aan geflirt, zoals de meeste mensen.

Je vond jezelf niets bijzonders, waardoor je nooit een zelfportret hebt gemaakt. In 1911 ontving je voor 'Death and Life' de eerste prijs bij de wereldtentoonstellingen in Rome. In 1912 maakte je een tweede portret van Adele. In 1915 overleed je moeder Anna. Op 6 februari 1918 overleed jij door een beroerte en een longontsteking als gevolg van de griepepidemie van dat jaar. Je werd 55 jaar en je bent begraven op de Hietzinger begraafplaats in Hietzing. Veel van je schilderijen bleven onvoltooid. In 1925 overleed Adele door meningitis. Zij werd 44 jaar.

schrijver

Schrijver: Joanan Rutgers, 04-04-2016


Geplaatst in de categorie: schilderkunst

Deze inzending is 77 keer bekeken

3/5 sterren met 7 stemmen.


Print   |   E-kaart   |  







Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

Naam:       E-mail:  

Bericht:

( vink aan als je niet wilt dat je emailadres voor anderen in beeld verschijnt)









vragen  |   links  |   zoek  |   contact  |   disclaimer  |   inhoud  |   rijmwoordenboek  |   gedichten.nl