nederlands.nl
Gebruikersnaam of e-mail:  Wachtwoord:    Registreren
















Top-5 beschouwingen:

1.
2.
3.
4.
5.


Categorieën:

actualiteit (96)
adel (1)
afscheid (4)
algemeen (19)
bedankt (3)
dieren (8)
discriminatie (8)
drank (6)
economie (11)
eenzaamheid (13)
emoties (16)
erotiek (2)
ex-liefde (1)
familie (8)
feest (6)
film (17)
filosofie (115)
fotografie (6)
geld (5)
geschiedenis (10)
geweld (3)
haiku (1)
heelal (22)
hobby (3)
humor (23)
huwelijk (1)
idool (1004)
individu (4)
internet (5)
jaargetijden (7)
kerstmis (8)
kinderen (20)
koningshuis (7)
kunst (38)
landschap (3)
lichaam (3)
liefde (32)
literatuur (495)
maatschappij (71)
mannen (2)
milieu (7)
misdaad (19)
moraal (18)
muziek (413)
natuur (20)
oorlog (16)
ouders (1)
overig (11)
overlijden (20)
partner (2)
pesten (4)
politiek (47)
psychologie (51)
rampen (6)
reizen (13)
religie (119)
schilderkunst (76)
school (5)
sinterklaas (4)
sms (1)
snelsonnet (1)
spijt (2)
sport (15)
taal (20)
tijd (26)
toneel (3)
vakantie (5)
verdriet (6)
verhuizen (1)
verkeer (6)
voedsel (3)
vrijheid (17)
vrouwen (10)
welzijn (13)
wereld (20)
werk (13)
wetenschap (25)
woede (4)
woonoord (5)
ziekte (31)


gedichten.nl


Garnier Projects





tabblad: beschouwingen

< vorige | alles | volgende >

beschouwing (nr. 2702):

Je zette Marken in de spotlights

(voor Xavier Mellery (1845 - 1921))

Je bent geboren op 9 augustus 1845 in Laken, dichtbij het koninklijke park. Je vader was tuinman bij koning Leopold de Eerste. Je ging in de leer bij de kunstenaar/stoffeerder Charles Albert en je was de leerling van de kunstenaar Balthazar-François Tasson-Snel. Op 2 oktober 1860 begon je te studeren aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Brussel, waar je leerling was van de oriëntalistische kunstschilder/pedagoog Jean-François Portaels, die in zijn eigen atelier doceerde en in 1878 de directeur van de Brusselse Academie werd. Je volgde drie jaar de tekenklas. Je tekende twee jaar naar antieke figuren en het derde jaar naar de natuur.

In 1864 werd je eerste bij een tekenwedstrijd. De directeur van de Brusselse Academie, François-Joseph Navez, gaf je toestemming om in het Brusselse museum schilderijen na te schilderen. In het atelier van Portaels modelleerde en schilderde jij vanaf 1864 naar de natuur en maakte je ook historische composities. In 1865 en 1866 kwam je in alle composities op de eerste plaats en in 1867 werd je eerste laureaat met een Academisch naakt in een grote schilderswedstrijd. Navez overleed in 1869 en hij was een neoclassicistische kunstschilder. Portaels was zijn leerling en schoonzoon. In 1870 ontving je de Prijs van Rome.

In 1871 ging je voor vier jaar naar Italië en bekeek je fresco's en wandschilderingen. Je bewonderde werken van Giovanni Bellini en Tommaso Masaccio. Je kopieerde een werk van Vittore Carpaccio, de man naar wie het befaamde vleesgerecht is vernoemd. In Rome ontmoette je de beeldhouwer Paul De Vigne, die een levenslange vriend van je werd. Je maakte een portret van hem. Je was een voorloper van het Symbolisme. Je droomde ervan om de decoratieve tradities van de renaissance voort te zetten. Na het overlijden van je vader ging je in het ouderlijk huis wonen, samen met je moeder en je vier zussen. In 1878 ging je weer naar Italië en schilderde je plekken in Venetië.

De Belgische schrijver Charles De Coster nodigde je uit om naar Marken te komen om er de plaatselijke tradities te bestuderen. Je maakte mooie portretten van de eilandbewoners. De Coster overleed tijdens je reis naar Marken, op 7 mei 1879. Hij werd 51 jaar. In 1882 maakte je 48 schetsen, die de Brusselse gilden en genootschappen uitbeelden. Ze stonden model voor de bronzen beeldjes, die de zuilen rond het Kleine Zavelplantsoen in Brussel bekronen, o.a. door Constantin Meunier gemaakt, die ook op Ambiorix-square 'Ruiter bij de drinkplaats' heeft gemaakt. In 1887 reisde je door Duitsland, Tirol, Zwitserland, Tsjechië en Slowakije, waar je de graffito-techniek bestudeerde, waar je vervolgens niets mee deed.

Je ontwierp vele diploma's, affiches, medailles en illustraties, o.a. één voor het boek 'La Belgique' van Camille Lemonniers. Je was de eerste leermeester van Fernand Khnopff. Een deel van je onderwerpen zocht je in je eigen leefomgeving en vooral in en rond je ouderlijk en eigen huis. Je zocht de ziel van de levenloze dingen en het raadsel van de stilte. In 1909 exposeerde je bij 'Hedendaagse Kunst' in Antwerpen en vooral de reeksen 'L'âme des choses' gaven je een plek binnen de symbolistische beweging. Op 4 februari 1921 ben je in Laken overleden. Je werd 75 jaar en je bent begraven op de begraafplaats van Laken.

Illustratie: Xavier Mellery

schrijver

Schrijver: Joanan Rutgers, 07-07-2016


Geplaatst in de categorie: idool

Deze inzending is 31 keer bekeken

4/5 sterren met 3 stemmen.


Print   |   E-kaart   |  







Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

Naam:       E-mail:  

Bericht:

( vink aan als je niet wilt dat je emailadres voor anderen in beeld verschijnt)









vragen  |   links  |   zoek  |   contact  |   disclaimer  |   inhoud  |   rijmwoordenboek  |   gedichten.nl