nederlands.nl
Gebruikersnaam of e-mail:  Wachtwoord:    Registreren
















Top-5 beschouwingen:

1.
2.
3.
4.
5.


Categorieën:

actualiteit (96)
adel (1)
afscheid (4)
algemeen (19)
bedankt (3)
dieren (8)
discriminatie (8)
drank (6)
economie (11)
eenzaamheid (13)
emoties (16)
erotiek (2)
ex-liefde (1)
familie (8)
feest (6)
film (17)
filosofie (115)
fotografie (6)
geld (5)
geschiedenis (10)
geweld (3)
haiku (1)
heelal (22)
hobby (3)
humor (23)
huwelijk (1)
idool (1005)
individu (4)
internet (5)
jaargetijden (7)
kerstmis (8)
kinderen (20)
koningshuis (7)
kunst (38)
landschap (3)
lichaam (3)
liefde (32)
literatuur (495)
maatschappij (71)
mannen (2)
milieu (7)
misdaad (19)
moraal (18)
muziek (413)
natuur (20)
oorlog (16)
ouders (1)
overig (11)
overlijden (20)
partner (2)
pesten (4)
politiek (47)
psychologie (51)
rampen (6)
reizen (13)
religie (119)
schilderkunst (76)
school (5)
sinterklaas (4)
sms (1)
snelsonnet (1)
spijt (2)
sport (15)
taal (20)
tijd (26)
toneel (3)
vakantie (5)
verdriet (6)
verhuizen (1)
verkeer (6)
voedsel (3)
vrijheid (17)
vrouwen (10)
welzijn (13)
wereld (20)
werk (13)
wetenschap (25)
woede (4)
woonoord (5)
ziekte (31)


gedichten.nl


Garnier Projects





tabblad: beschouwingen

< vorige | alles | volgende >

beschouwing (nr. 2709):

Van artistieke kasteelheer tot verlichte kluizenaar

(voor Alfred Kubin (1877 - 1959))

Je bent geboren als Alfred Leopold Isidor Kubin op 10 april 1877 in Leitmeritz, nu Litomerice. Je vader was landmeter-cartograaf en hij was soms jarenlang van huis weg. Je voldeed niet aan je heerszuchtige, mishandelende vader en je haatte hem. Je had een sterke band met je moeder. Op je tiende overleed je moeder. Je vader hertrouwde met de zus van je moeder en zij overleed een jaar later. Op je elfde werd je seksueel misbruikt door een oudere, zwangere vrouw. Deze jeugdtrauma's bepaalden later als graficus, boekillustrator en schrijver de inhoud van je oeuvre.

In 1892 werd je naar oom Alois Bier gestuurd, die in Klagenfurt woonde en die landschapsfotograaf was. Je werd zijn leerling, maar in 1896 liep je weg en deed je op het graf van je moeder een poging tot zelfdoding, maar je pistool was verroest en werkte niet. Je zat maar kort op de Militaire Academie, omdat je een zware zenuwinzinking kreeg. In 1898 deed je een artistieke studie aan de zelfopgerichte academie van de kunstschilder Ludwig Schmitt-Reutte. In 1899 studeerde je tekenen aan de Academie van München, zonder je studie te voltooien. Je bezocht de Alte Pinakothek en de Staatliche Graphische Sammlung, waar je de etsen van Max Klinger bewonderde en verder de werken van Francisco Goya, Félicien Rops, Odilon Redon, Henry de Groux, Aubrey Beardsley, Edvard Munch en James Ensor. Allen hadden een grote invloed op jouw werk.

Arthur Schopenhauer en Friedrich Nietzsche versterkten je pessimistische wereldbeeld. Je was gespecialiseerd in gewassen tekeningen met pen en inkt. Met een spattechniek simuleerde je de aquatinttechniek van Goya en met dramatische effecten die van clair-obscur. Je onderwerpen waren je angsten en je kwellingen, je seksuele obsessies, je macabere nachtmerries en je trauma's.

Je trouwde met de half-joodse, moederlijke Hedwig Gründler, die morfiniste was en dikwijls in het ziekenhuis lag. Zij deed vertaalwerk. Ze was de zus van de schrijver Oskar Schmitz en een rijke weduwe. In 1906 verhuisden jullie naar een kasteel op het landgoed Zwickledt in Oberösterreich, waar jullie de rest van jullie levens bleven wonen en werken. Het kasteel was vooral door Hedwig gefinancierd. In München bleef je in contact met de avant-garde. In 1902 tekende je 'Le saut de la mort' (De sprong van de dood), wat verdacht veel lijkt op 'L'origine du monde' uit 1866 van Gustave Courbet, al ga jij net een stap verder en wordt er daadwerkelijk door een dwergfiguur gesprongen/gedoken.

In 1909 verscheen je fantastische roman 'Die andere Seite', over het absurde leven in een imaginaire stad, met tekeningen van jezelf. Deze roman had grote invloed op Gustav Meyrink, die o.a. 'De Golem' schreef, en op je vriend Franz Kafka, die o.a. 'Das Schloss' schreef. Het boek werd zeer bewonderd door Hermann Hesse en Ernst Jünger. Je illustreerde naast je eigen boeken zo'n zestig boeken van anderen en dan met name die van Edgar Allan Poe en Fjodor Dostojevski.

In 1911 was je mede-oprichter van de kunstbeweging Der Blaue Reiter, samen met Wassily Kandinsky, August Macke, Alexej von Jawlensky, Franz Marc en Marianne Werefkin. Daarna ging je jezelf alsmaar meer isoleren en je verloor al snel het contact met de avant-garde stromingen. Je bent een belangrijke vertegenwoordiger van het symbolisme en het expressionisme. In 1938, bij de Anschluss van Oostenrijk en nazi-Duitsland, werd je werk als entartete Kunst beschouwd. Toch wist je tijdens de Tweede Wereldoorlog te blijven werken en een expositieverbod te vermijden. Je vond verlichting in het boeddhisme. In 1951 ontving je de Grote Oostenrijkse Staatsprijs. Je maakte ongeveer 30.000 tekeningen.

Op 20 augustus 1959 ben je in Wernstein am Inn overleden. Je werd 82 jaar.

Illustratie: Alfred Kubin

schrijver

Schrijver: Joanan Rutgers, 14-07-2016


Geplaatst in de categorie: idool

Deze inzending is 25 keer bekeken

4/5 sterren met 3 stemmen.


Print   |   E-kaart   |  







Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

Naam:       E-mail:  

Bericht:

( vink aan als je niet wilt dat je emailadres voor anderen in beeld verschijnt)









vragen  |   links  |   zoek  |   contact  |   disclaimer  |   inhoud  |   rijmwoordenboek  |   gedichten.nl