Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

De Rembrandt van de stad Groningen

(voor Otto Eerelman (1839 - 1926))

Je bent geboren op 23 maart 1839 in de Gelkingestraat in de stad Groningen. Je vader Samuel Eerelman was eerst wolkammer en later de koster van de Der Aa-kerk naast de Martinikerk. Het kerkorgel van de beroemde, Duitse orgelbouwer Arp Schnitger stamt uit 1702. Je moeder was Cornelske Pluimker. Je verhuisde naar het Stalstraatje en daarna naar het achterhuis van het Soephuis. Je had een jonger broertje, maar die is vroeg overleden. In je jeugd was je vaak ziek, waardoor je een tijd huisleerling was. Op school maakte je karikaturen van de leraren.

Na de lagere school moest je van jouw ouders aan het werk, maar de passie voor het tekenen bleef en op je 21-ste mocht je van vader het toelatingsexamen bij de Academie Minerva doen. Op deze kunstacademie aan de Oude Boteringestraat kreeg je teken- en schilderlessen van de directeur Johannes Hindrikus Egenberger, die jou grote composities en kleine, snelle studies naar het leven leerde maken. Minerva bestaat sinds 1798 en zat toen in de Oude Kijk in't Jatstraat. In 1864 studeerde je nog een jaar aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten van Antwerpen. Vanaf 1864 was je ook de leerling van Lourens Alma Tadema, die jou de kneepjes van de klassieke schilderkunst leerde.

Na een korte tijd in Parijs, waar je schetsen en studies op de wereldtentoonstelling maakte, ging je terug naar Groningen, waar je van 1867 tot 1874 aan de Academie Minerva werkte. Egenberger gaf jou en zijn oude studievriend Johannes Hermanus de Vries een baan als hulpleraar. Naast je werk als leraar kreeg je het erg druk met het maken van portretten. Je woonde aan de Visserstraat J116 (35), waar vele Groningers je bezochten voor een portret. Één van hen was Anna Frederica Braak, met wie je in 1870 trouwde. Omdat je steeds meer opdrachten kreeg, vroeg je ontslag bij Minerva aan. In 1874 werd je verzoek ingewilligd en verhuisde je met Anna naar Brussel.

In 1875 gingen jullie in Den Haag wonen, waar jullie ruim 25 jaar verbleven. In Den Haag specialiseerde je jezelf tot schilder van paarden, honden, circussen en het koninklijke huis. In 1902 verhuisde je met Anna naar de Zuid-Veluwe, op advies van jullie huisarts. Jullie gingen naar Arnhem, destijds het Walhalla voor de Nederlandse landschapschilders. Wanneer er in de medische wereld werd ontdekt, dat de Zuid-Veluwe niet zo heilzaam is als men dacht, gaan Anna en jij in 1907 terug naar Groningen, naar een speciaal voor jullie gebouwde woning op de Hereweg 26.

In 1909 leed je soms gruwelijk aan reumatische zenuwpijn, maar je reisde toch nog naar Het Loo om een nest jonge honden van koningin Wilhelmina te schilderen. Je vertoonde jezelf steeds minder in het openbaar, maar omdat je o.a. hondenportretten en stillevens voor verlotingen voor goede doelen maakte, bleef je zeer geliefd. Op je 80-ste werd er een Groningse straat naar jou genoemd en je kreeg de eervolle opdracht om 'De Paardenkeuring op de Grote Markt op de 28ste Augustus' te schilderen. Het werd een soort Groningse 'Nachtwacht' en het stond twee dagen voor het raam van het café De Jong op de hoek van het Kreupelstraatje en de Grote Markt. Daarna ging het naar de trouwzaal op de eerste verdieping van het stadhuis en momenteel hangt het in de hal van het stadhuis.

In 1921 overleed Anna en op 3 oktober 1926 overleed jij. Je werd 87 jaar en je bent in een familiegraf op de Zuiderbegraafplaats in Groningen begraven. Ik heb je maar even op de lijst van daar belangrijke, begraven mensen bijgeplaatst. Van mijn vader kreeg ik ooit in Emmen een replica van een schilderij van een paard, door jou geschilderd. Ik heb de lijst weer in de was gezet en het glas gezuiverd en het heeft nu een ereplekje gekregen.

Schrijver: Joanan Rutgers, 18 augustus 2016


Geplaatst in de categorie: idool

4.2 met 4 stemmen 398



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
Hendrik Klaassens
Datum:
18 augustus 2016
Dit is een waardig eerbetoon aan deze Groninger schilder, Joanan! Ik ben een bewonderaar van zijn kunst en heb nog niet zo lang geleden een tentoonstelling van zijn werk gezien in het koetshuis van kasteel "Nienoord" in Leek. Fenomenaal!

Van zijn leermeester Alma Tadema, die graag taferelen uit de Romeinse overheid schilderde, is vanaf 1 oktober een fraaie overzichtstentoonstelling te zien in het Fries Museum in Leeuwarden. Het thema daarvan is "De klassieke verleiding".
Ik ga daar beslist naartoe en ben van plan er een beschouwing over te schrijven.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)