Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Alleen al om 'Bacchante' een topschilder!

(voor Charles Hermans (1839 - 1924))

Je bent geboren op 17 augustus 1839 in Brussel. Je groeide op in een burgerlijk gezin en je kunstzinnige ambitie werd vrij gelaten.
Je was in Brussel de leerling van François-Joseph Navez (1787 - 1869), een neoclassicistische kunstschilder, die tot 1862 directeur van de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Brussel was. Navez was een leerling van Jacques-Louis David, bekend van 'De dood van Marat'. Andere leerlingen van Navez waren Fanny Corr, Alfred Stevens, August Danse en Constantin Meunier. Navez is bekend van 'De heilige Veronica van Binasco' en 'De nimf Salmacis en Hermaphroditis'.

Je was ook in de leer bij Louis Gallait (1810 - 1887), die historie-, genre-, en portretstukken schilderde. Hij was een belangrijke vertegenwoordiger van de romantiek en hij was leerling van de in Dordrecht geboren, romantische schilder Ary Scheffer. Op het Scheffersplein in Dordrecht staat een standbeeld van Ary, gemaakt door zijn leerling Joseph Mezzara. In Doornik staat een standbeeld van Louis Gallait, gemaakt door Guillaume Charlier.

Later studeerde je aan het Brusselse Sint-Lukasatelier, een vrij atelier zonder traditioneel, academisch onderwijs. Tussen 1858 en 1861 was je in de leer bij de Zwitserse schilder Charles Gleyre aan de École Centrale des Beaux-Arts in Parijs. Gleyre was ook de leraar van Monet, Renoir, Sisley, Whistler en Schützenberger. Van 1862 tot 1867 was je in Italië. In Rome was je vooral geboeid door het kloosterleven en tussen 1866 en 1869 waren de monniken daar een geliefd onderwerp voor talloze schilderijen van jou. Later maakte je nog vele reizen naar het Middellandse Zeegebied en dan met name Spanje.

Je was lid van de Société libre des Beaux-Arts, die in 1868 in Brussel is opgericht. Andere leden waren o.a. Charles de Groux, bekend van 'De dronkaard', Alfred Verwee, Constantin Meunier, Louis Artan, Félicien Rops, Theodore Baron, Raphaël Dubois en Jan Gerard Smits.

In 1872 was je in de kunstenaarskolonie van Anseremme, samen met je vrienden Félicien Rops en de beeldhouwer/medailleur Juliaan Dillens, die met Auguste Rodin heeft samengewerkt en die op de Naeyerbrug in Oostende engelenbeelden met blote borsten plaatste, waardoor die brug in de volksmond de Tettebrug heette.

Je nam deel aan internationale exposities, o.a. bij de Parijse wereldexpositie in 1878, waar je werk 'À l'aube' werd getoond. Je werk bevindt zich in Belgische en buitenlandse musea. 'À l'aube' hing in 1875 al op het Salon van Brussel, waarmee je ontsteltenis veroorzaakte en je reputatie vestigde. Het is een sleutelwerk van het Belgische realisme in de schilderkunst. Het verbeeldt de tegenstelling tussen de nuchtere, montere arbeiders, die vroeg naar hun werk gaan, en de stomdronken, liederlijke, luidruchtige rijken in dure kledij, die een feestzaal verlaten, terwijl beide groepen op elkaar neerkijken. Het is geen socialistisch gedreven werk, maar destijds waren er wel racistische, pre-nazistische uitlatingen in de omloop, die stelden, dat het Vlaamse ras via schedelmetingen als minderwaardig werd beschouwd. Hier schijn je op te hebben gezinspeeld.

Op 7 december 1924 ben je in het Zuid-Franse Menton overleden. Je werd 85 jaar.

Schrijver: Joanan Rutgers, 6 september 2016


Geplaatst in de categorie: idool

3.8 met 5 stemmen 50



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)