nederlands.nl
Gebruikersnaam of e-mail:  Wachtwoord:    Registreren
















Top-5 beschouwingen:

1.
2.
3.
4.
5.


Categorieën:

actualiteit (95)
adel (1)
afscheid (4)
algemeen (19)
bedankt (3)
dieren (8)
discriminatie (8)
drank (6)
economie (11)
eenzaamheid (13)
emoties (16)
erotiek (2)
ex-liefde (1)
familie (8)
feest (6)
film (17)
filosofie (115)
fotografie (6)
geld (5)
geschiedenis (10)
geweld (3)
haiku (1)
heelal (22)
hobby (3)
humor (23)
huwelijk (1)
idool (1000)
individu (4)
internet (5)
jaargetijden (7)
kerstmis (8)
kinderen (20)
koningshuis (7)
kunst (38)
landschap (3)
lichaam (3)
liefde (32)
literatuur (496)
maatschappij (71)
mannen (2)
milieu (7)
misdaad (19)
moraal (18)
muziek (413)
natuur (19)
oorlog (16)
ouders (1)
overig (11)
overlijden (20)
partner (2)
pesten (4)
politiek (47)
psychologie (50)
rampen (6)
reizen (13)
religie (119)
schilderkunst (76)
school (5)
sinterklaas (4)
sms (1)
snelsonnet (1)
spijt (2)
sport (15)
taal (20)
tijd (26)
toneel (3)
vakantie (5)
verdriet (6)
verhuizen (1)
verkeer (6)
voedsel (3)
vrijheid (17)
vrouwen (10)
welzijn (13)
wereld (20)
werk (13)
wetenschap (25)
woede (4)
woonoord (5)
ziekte (31)


gedichten.nl


Garnier Projects





tabblad: beschouwingen

< vorige | alles | volgende >

beschouwing (nr. 2775):

Je deftige familie walgde van je rol als beeldhouwster

(voor Yvonne Serruys (1873 - 1953))

Je bent geboren op 26 maart 1873 in Menen, West-Vlaanderen, net als de schrijver/dichter Thierry Deleu. Willy Spillebeen, geboren te Westrozebeke, woont er. Je was het oudste kind van Edmond Serruys en Marie Valcke. Je moeder was bijzonder muzikaal begaafd. Je had twee jongere broers en zussen. Je gezin was welgesteld, Franssprekend en rooms. Je vader was boekhouder in een textielfabriek in Halewijn en daarna was hij de directeur van de spinnerij Syx et Serruys in Tourcoing, Frankrijk.

Je kreeg teken- en schilderlessen van de luministische kunstschilder Emile Claus. Van 1892 tot 1894 studeerde je in het Brusselse atelier van de neo-impressionistische schilder Georges Lemmen, die door Degas, Toulouse-Lautrec en Théo van Rysselberghe was beïnvloed. In 1894 nam je opnieuw les van Emile Claus. Je begon met neo-impressionistische werken. In maart 1897 ging je naar Parijs voor je expositie op het Salon van de Société Nationale des Beaux-Arts. In 1898 was je eerste solo-expositie in de Galerie Barbazanges in Parijs. Bijna al je schilderijen werden verkocht.

Door de positieve reactie van de kunstcriticus François Thiébault-Sisson op vijf beeldjes van jou, besloot je om beeldhouwster te worden, tegen de zin van je familie in. Dat je met naaktmodellen werkte, was het meest aanstootgevend. Je ging in Brussel in de leer bij de Belgische beeldhouwer Égide Rombaux, die door Rodin is beïnvloed en die in 1900 het marmeren beeld 'Dochters van Satan' exposeerde. Je reisde door Griekenland en Italië om de antieke kunstwerken te bestuderen. Na je opleiding ging je voorgoed naar Parijs, net als je broer Daniël. Je verbleef in de elitaire, intellectuele milieus.

Op 18 april 1909 trouwde je met de schrijver/diplomaat/journalist Pierre Mille. Je verhuisde naar een appartement op de Île-Saint-Louis. In de Eerste Wereldoorlog verbleef je lange tijd in Bordeaux. In 1921 werd jouw oorlogsmonument in Menen ingehuldigd. Op de zaterdagen hield je samen met Pierre salon voor de hogere kringen, waar je kon discussiëren over politiek, kunst en literatuur of voordragen en musiceren. Bezoekers waren o.a. Anatole France, Paul Claudel, Anna de Noailles, de diplomaat Philippe Berthelot, Emile Claus, Jenny Montigny, Anna de Weert, Auguste Rodin, Isadore Duncan, de politici Emile Vandervelde, Léon Blum en Édouard Herriot en de zangeres Povla Frisch.

Pierre en jij hadden een buitenverblijf nabij Compiègne, genaamd L'Ortille. Je bekendste leerling is Alfred Wallecan. In 1926 maakte je 'De Verleiding', wat in de voortuin van de Muziekacademie in Menen staat. Nadat Pierre in 1941 overleed, stopten de zaterdagse bijeenkomsten. Tot het einde van je leven huurde je een appartement anex atelier in Parijs, wat financieel een harde dobber was. Je verdiende aan je sculpturen, al blijven de prijzen een raadsel. Het dure beeldhouwmateriaal dwong je om met glaspasta te werken, waarmee je veel monumenten, portretten en ontwerpen maakte. Je overleed op 1 mei 1951 in Parijs. Je werd 80 jaar.

Illustratie: Yvonne Serruys

schrijver

Schrijver: Joanan Rutgers, 16-09-2016


Geplaatst in de categorie: idool

Deze inzending is 48 keer bekeken

5/5 sterren met 2 stemmen.


Print   |   E-kaart   |  







Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

Naam:       E-mail:  

Bericht:

( vink aan als je niet wilt dat je emailadres voor anderen in beeld verschijnt)









vragen  |   links  |   zoek  |   contact  |   disclaimer  |   inhoud  |   rijmwoordenboek  |   gedichten.nl