Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

De gelukkige hartedief van Carice van Houten

(voor Guy Edward Pearce)

Je bent geboren op 5 oktober 1967 in Ely, Cambridgeshire. Je moeder Anne Pickering is in County Durham, Engeland, geboren. Ze was lerares in handwerken en huishoudkunde. Je vader Stuart Pearce was een in Nieuw-Zeeland geboren RAAF testpiloot, die overleed tijdens het vliegen in een GAF Nomad. Jij was toen acht jaar.

Op je derde verhuisde je naar de havenstad Geelong in Australië, waar je moeder een boerderij met herten bestierde. Je studeerde aan het Geelong College. Van je 15-de tot je 22-ste was je een amateur bodybuilder en je deed aan schermen. Als jongeling speelde je in diverse theaterproducties. Op je 17-de speelde je jouw eerste filmrol in 'Life and Study at University'. In de late jaren tachtig woonde je in Box Hill North, terwijl je vanaf 1985 enkele jaren de rol van Mike Young in de soapserie 'Neighbours' speelde. Je speelde ook in de tv-series 'Home and Away' en 'Snowy River: The McGregor Saga', naast o.a. Andrew Clarke, Josh Lucas, Victoria Tennant en Olivia Newton John.

De regisseur/producer Frank Howson gaf jou flinke rollen in 'Heaven Tonight' (1990), 'Hunting' (1991), met John Savage in de hoofdrol, en 'Flynn' (1991), over het vroege leven van Errol Flynn, waarin jij de hoofdrol speelde. Howson bracht je onder de aandacht bij de internationale filmindustrie. In 1994 speelde je de travestiet Felicia Jollygoodfellow in 'The Adventures of Priscilla, Queen of the Desert', een comedy-drama van Stephan Elliott. Deze filmrol betekende jouw grote doorbraak.

Daarna speelde je in diverse, Amerikaanse producties, zoals 'LA Confidential', 'Ravenous', 'Rules of Engagement', naast Tommy Lee Jones, 'Memento', naast Carrie-Anne Moss, 'The Count of Monte Christo', naast Dagmara Dominczyk, en 'The Time Machine', naast Sienne Guillory en Jeremy Irons. In maart 1997 trouwde je met jouw jeugdliefde Kate Mestitz, een psychologe. In 'Factory Girl' speelde je Andy Warhol en Sienne Miller speelde Edie Sedgwick. In 'Death Defying Acts' speelde je Harry Houdini, naast Catherine Zeta-Jones. Je speelde in 'The Road', gebaseerd op de roman van Cormac McCarthy, 'Bedtime Stories', naast Keri Russell, 'The Hard Word', naast Rachel Griffiths, en 'The Proposition', naast Emily Watson, geschreven door de zanger/scenarist Nick Cave.

In januari 2009 keerde je na zeven jaar terug naar het toneelpodium met 'Poor Boy'. In de film 'The King's Speech' speelde je Edward de Achtste. Je speelde in 'The Rover', 'Iron Man 3' en 'Holding the Man', naast Sarah Snook. In november 2014 verscheen jouw eerste muziekalbum 'Broken Bones'. Je won een Emmy voor Beste Mannelijke Bijrol in de miniserie 'Mildred Pierce', naast Kate Winslet. Ik oktober 2015 zijn Kate Mestitz en jij gescheiden.

Op de set van 'Brimstone' leerde je Carice van Houten kennen, met wie je een liefdesrelatie kreeg. In augustus 2016 werd jullie kersverse zoon (Del) Monte Pearce geboren. De vader van Carice, Theodore van Houten, filmjournalist/schrijver/musicoloog, heeft de geboorte van zijn kleinzoon niet mee mogen maken, daar hij op 7 april 2016 is overleden door slokdarmkanker. Hij werd 63 jaar en hij is gecremeerd. 'Lieve papa, nu ben je van altijd', schreven Carice en haar zus Jelka. Oma Margje Stasse woont in de bossen van Nieuw-Amelisweerd, waar Carice en Jelka zijn opgegroeid.

Schrijver: Joanan Rutgers, 23 oktober 2016


Geplaatst in de categorie: film

4.5 met 2 stemmen 171



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)