Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Een groot futurist door een paard vertrapt

(voor Umberto Boccioni (1882 - 1916))

Je bent geboren op 19 oktober 1882 in Reggio Calabria. Je ouders waren uit Emilia-Romagna afkomstig. Je moeder was Cecilia Forlani. Je vader Raffaele Boccioni werkte bij de overheid en je oudere zus was Amelia.
Een paar dagen na je geboorte verhuisde je naar Forli, waar je vader een nieuwe baan kreeg. Daar ben je grotendeels opgegroeid, maar ook in Genua en Padua.
Op je vijftiende verhuisde je met je vader naar Catania, met uitzicht op de Ionische Zee. Je voltooide je school en rond 1898 ging je naar Rome en studeerde je kunst aan de Scuola Libera del Nudo van de Accademia di Belle Arti di Rome, opgericht in de 16-de eeuw door Girolamo Muziano en Federico Zuccari.

Over jouw jaren in Rome is weinig bekend, maar wat er bekend is, komt uit de autobiografie 'Het leven van een schilder' van jouw vriend Gino Severini, die je in 1901 ontmoette. Gino was ook kunstschilder en een vooraanstaand lid van de futuristische beweging. Gino en jij deelden het belang in Nietzsche, opstandigheid, levenservaringen en socialisme. In je schrijfwerk combineerde je verontwaardiging en ironie. Door je kritische natuur en je intellect bevorderde je in grote mate het futurisme. Gino en jij bestudeerden de klassieken en de impressionisten en jullie waren leerlingen van de schilder/dichter Giacomo Balla, die werkte als illustrator, karikaturist en portretschilder. Balla was zeer beslissend voor jouw futuristische loopbaan.

In 1901 bezocht je voor het eerst de Famiglia Artistica, een kunstenaarsvereniging in Milaan. In 1906 verhuisde je kort naar Parijs, waar je de impressionistische en post-impressionistische stijlen bestudeerde. Je zat drie maanden in Rusland, waar je de onrust onder de bevolking en de intimidatie-acties van de overheid waarnam.
In 1907 ging je naar Italië terug en nam je kort tekenlessen aan de Accademia di Belle Arti di Venezia, opgericht in 1750, waaraan ook de meesterlijke beeldhouwer Antonio Canova studeerde. Deze prachtig gelegen kunstacademie bestaat nog steeds. Na Venetië ging je naar Milaan, waar je de symbolistische schilder Gaetano Previati ontmoette, die sterk het divisionisme aanhing.

Begin 1910 ontmoette je de dichter Filippo Tommaso Marinetti, de oprichter van de futuristische beweging, die het 'Manifest van het futurisme' had geschreven, waarin hij snelheid, machines, geweld, jeugd en industrie verheerlijkte. Geen wonder dat hij in de fascistische politiek zeer actief was.
Februari 1910 ondertekende je met Balla, Carlo Carrà, Luigi Russolo en Severini het 'Manifest van Futuristische schilders'. In 1910 voltooide je het magnifieke, magische schilderij 'Drie vrouwen'.
Je was de belangrijkste theoreticus van het futurisme. Samen met Severini en andere futuristen bekeek je in Parijs het werk van Picasso, Braque, Archipenko, Brâncuçi, Raymond Duchamp-Villon en Medardo Rosso. Hun werk had net iets meer diepgang.

Je besloot om ook te gaan beeldhouwen. In Galerie Bernheim-Jeune exposeerde je jouw schilderijen en in Galerie La Boétie jouw sculpturen. In mei 1915 werd je lid van het Lombard vrijwilligersbataljon Fietsers en automobilisten. Op 24 oktober 1915 nam je deel aan de slag bij Dosso Casina.
In mei 1916 werd je opgeroepen om dienst te nemen in het Italiaanse leger en om deel te nemen aan de Eerste Wereldoorlog. Je was soldaat in een artillerie-regiment in Sorte, nabij Verona. Op 16 augustus 1916 werd je tijdens een cavalerie-training van je paard gegooid en ben je door een paard vertrapt. De volgende dag overleed je.

Je werd 33 jaar.

Schrijver: Joanan Rutgers, 24 oktober 2016


Geplaatst in de categorie: idool

4.5 met 2 stemmen 55



Er zijn 3 reacties op deze inzending:

Naam:
Ton Hettema
Datum:
31 oktober 2016
Ik had deze beschouwing nog niet gelezen, beste Joanan, maar nu op maandag valt me op dat jij een schilderij van drie vrouwen aanhaalt en dat ik het in de column van zaterdag jl over de drie gratiën heb. Welke confluentie van constellaties heeft dát nu weer teweeggebracht?
Naam:
Hanneke van Almelo
Datum:
24 oktober 2016
Helemaal met Gabriëla eens!
Naam:
Gabriëla Mommers
Datum:
24 oktober 2016
Terecht noem je het schilderij 'Drie vrouwen' magnifiek en magisch. Niet alleen vanwege de romantische stijl en de mystieke lichtval, maar ook omdat het erop lijkt dat Umberto met deze vrouwen in drie levensfasen, bewust of onbewust, de Drievoudige Godin heeft geschilderd: Maagd, Moeder en Wijze vrouw.

Je beschouwingen over kunstenaars leveren altijd weer verrassende, voor mij nieuwe kunstwerken op. Een rondleiding door een virtueel stukje museum op deze bijzondere site.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)