nederlands.nl
Gebruikersnaam of e-mail:  Wachtwoord:    Registreren
















Top-5 beschouwingen:

1.
2.
3.
4.
5.


Categorieën:

actualiteit (96)
adel (1)
afscheid (4)
algemeen (19)
bedankt (3)
dieren (8)
discriminatie (8)
drank (6)
economie (11)
eenzaamheid (13)
emoties (16)
erotiek (2)
ex-liefde (1)
familie (8)
feest (6)
film (17)
filosofie (115)
fotografie (6)
geld (5)
geschiedenis (10)
geweld (3)
haiku (1)
heelal (22)
hobby (3)
humor (23)
huwelijk (1)
idool (1003)
individu (4)
internet (5)
jaargetijden (7)
kerstmis (8)
kinderen (20)
koningshuis (7)
kunst (38)
landschap (3)
lichaam (3)
liefde (32)
literatuur (495)
maatschappij (71)
mannen (2)
milieu (7)
misdaad (19)
moraal (18)
muziek (413)
natuur (20)
oorlog (16)
ouders (1)
overig (11)
overlijden (20)
partner (2)
pesten (4)
politiek (47)
psychologie (51)
rampen (6)
reizen (13)
religie (119)
schilderkunst (76)
school (5)
sinterklaas (4)
sms (1)
snelsonnet (1)
spijt (2)
sport (15)
taal (20)
tijd (26)
toneel (3)
vakantie (5)
verdriet (6)
verhuizen (1)
verkeer (6)
voedsel (3)
vrijheid (17)
vrouwen (10)
welzijn (13)
wereld (20)
werk (13)
wetenschap (25)
woede (4)
woonoord (5)
ziekte (31)


gedichten.nl


Garnier Projects





tabblad: beschouwingen

< vorige | alles | volgende >

beschouwing (nr. 2852):

De schoonheid van Yvonne Aubicq spat van de doeken

(voor Sir William Newenham Montague Orpen (1878 - 1931))

Je bent geboren op 27 november 1878 in Stillorgan, Ierland. Je vader Arthur Herbert Orpen was een advocaat en je moeder was Anne Caulfield. Je opa Charles Caulfield was de bisschop van Nassau. Je was de vierde en jongste zoon. Je ouders waren amateuristische schilders. Je woonde in een groot huis op een groot landgoed met stallen en een tennisbaan. Op je dertiende ging je naar de Dublin Metropolitan School of Art, waar je elke grote prijs won. Van 1897 tot 1899 studeerde je aan de Slade School of Fine Art in Londen. Daar experimenteerde je met diverse schildertechnieken en effecten. Je was bevriend met de schilder Augustus Edwin John.

In 1899 won je een prijs voor jouw schilderij 'Play Scene from Hamlet'. Je leraren waren Henry Tonks, Philip Wilson Steer en Frederick Brown. Je was verloofd met Emily Scobel, die poseerde voor 'The Mirror'. In 1901 stopte jouw relatie met haar en trouwde je met Grace Knewstub, de schoonzuster van de schilder Sir William Rothenstein. Jullie kregen drie dochters. Het was een ongelukkig huwelijk en jij had lange tijd een affaire met Evelyn Saint-George, een Amerikaanse miljonaire, met wie je een kind kreeg. Van 1903 tot 1907 studeerde je aan de Chelsea Art School. Je was leraar aan de Dublin Metropolitan School of Art.

Je was bevriend met de kunsthandelaar Sir Hugh Percy Lane, die Dublin's Municipal Gallery of Modern Art oprichtte. Hij overleed aan boord van de tot zinken gebrachte oceaanstomer 'Lucitania'. Hij werd 39 jaar. Door de Duitse torpedo's kwamen er 1198 mensen om het leven. Tussen 1908 en 1912 was je 's zomers in de kustplaats Howth, waar je in de open lucht schilderde. In Londen schilderde je portretten van Vera Brewster, de vrouw van de schrijver Joe Horne.

In december 1915 ging je bij het leger, maar je bleef portretten maken, o.a. één van een moedeloze Winston Churchill. Je werd een officiële kunstenaar van het Engelse leger in Frankrijk en door je hooggeplaatste connecties mocht je onbeperkt aan de frontlinie verblijven. Een officier assisteerde jou en je werd in een auto met een chauffeur rond gereden. Je maakte portretten van veldmaarschalk Douglas Haig, 1st Graaf Haig, en van Hugh Trenchard, maarschalk van de Royal Air Force. In het Hotel Sauvage in Cassel maakte je het zelfportret 'Ready to Start'. In 1917 maakte je 'Blown Up, Mad' en 'A Man with a Sigaret', over gewonde, getraumatiseerde, aan shell-shock lijdende soldaten. In 1918 creëerde je 'Dead Germans in a Trench'.

Je portretteerde luitenant Reginald Hoidge en luitenant Arthur Rhys-Davids, die een week later werd neergeschoten door luitenant Karl Gallwitz van de Luftstreitkräfte. Arthur werd 20 jaar, Karl 88 jaar. Vanwege bloedvergiftiging lag je twee weken in een ziekenhuis, waar je de jonge vrijwilligster van het Rode Kruis Yvonne Aubicq ontmoette. Yvonne en jij kregen een liefdesrelatie, die tien jaar duurde. Je maakte diverse portretten van haar, ook zeer schone naaktportretten. Twee portretten van haar noemde je 'A Spy', wat luitenant-kolonel Arthur Lee niet grappig vond en in Londen werd je berispt en je mocht niet naar Frankrijk terug, wat je negeerde. De twee schilderijen doopte je om tot 'The Refugee'. Lee en jij werden vrienden en je portretteerde hem.

In mei 1918 exposeerde je met 125 schilderijen bij Agnew's Galleries in Old Bond Street in Londen. Het was een groot succes en de collectie werd ook in Manchester en Amerika getoond. Ze hangen nu in het Imperial War Museum. Je werd Knight Commander of the Order of the British Empire. In november 1918 werd je ernstig ziek en heeft Yvonne jou twee maanden verpleegd. In de jaren twintig had je mooie huizen en ateliers in Parijs en Londen. In 1921 maakte je het opmerkelijke, raakgeschoten 'Le Chef de l'Hôtel Chatham, Paris', met de chef, die zijn handen in zijn zij houdt, net als Mrs. Ruby Melvill op haar portret doet. In mei 1931 werd je ernstig ziek en leed je aan geheugenverlies.

Op 29 september 1931 overleed je. Je werd 52 jaar en je bent begraven op de Putney Vale Cemetery.

Illustratie: schoonheid van Yvonne Aubicq

schrijver

Schrijver: Joanan Rutgers, 30-11-2016


Geplaatst in de categorie: idool

Deze inzending is 37 keer bekeken

5/5 sterren met 2 stemmen.


Print   |   E-kaart   |  







Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

Naam:       E-mail:  

Bericht:

( vink aan als je niet wilt dat je emailadres voor anderen in beeld verschijnt)









vragen  |   links  |   zoek  |   contact  |   disclaimer  |   inhoud  |   rijmwoordenboek  |   gedichten.nl