Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Lissie - Don't You Give Up On Me

Je bent geboren als Elisabeth Corrin Maurus op 21 november 1982 in Rock Island, Illinois. Je vader is arts en je moeder is een interieur ontwerpster. Je bent van Scandinavische afkomst. Je was al vroeg geïnteresseerd in zang en muziek. Op je negende speelde je de hoofdrol in de musical 'Annie'. Op de middelbare school werd je door de muziek gesteund. Als tiener zong je in de lokale coffeeshops. In het laatste schooljaar werd je van school gestuurd, omdat je iets verkeerd had gedaan. Toch wist je jouw diploma ergens anders te behalen.

In Fort Collins studeerde je twee jaar aan de Colorado State University. Je werkte mee aan het nummer 'All My Life' van DJ Harry, wat in enkele televisieprogramma's verscheen. Je verkocht honing op boerenmarkten om rond te komen. Je wilde aan een jongeman wat honing laten proeven. De jongeman sloeg zijn arm om zijn geliefde heen en hij zei: 'Ik heb mijn eigen honing!'. Dit soort reacties deden jou gruwelen. Je werkte ook in een ijssalon en een coffeeshop. Je ging voor een half jaar naar Parijs, waar je een muziekcarrière begon. Na Parijs ging je naar Los Angeles. Je zong wekelijks in de bar Orane's Hollywood Tavern.

In 2007 verscheen jouw EP met vier nummers, die op Morning Becomes Eclectic werden uitgezonden. Begin 2008 was je de openingsact in de Love Revolution Tour van Lenny Kravitz. Een vriend had hem getipt over jouw Myspace-pagina. Samen met DJ Morgan Wolf Page schreef je het nummer 'The Longest Road'. In november 2009 verscheen jouw EP 'Why U Runnin'' bij Fat Possum Records. Het nummer 'Oh Mississippi' schreef je samen met de Engelse singer-songwriter Ed Harcourt, 'Little Lovin'' schreef je met Angelo Petraglia en 'Everywhere I Go' met Curt Schneider. Begin 2010 maakte je een tournee door Engeland, wat je samen met de Joodse singer-songwriter Joshua Radin deed.

Je tekende een contract bij Columbia Records en op 21 juni 2010 verscheen jouw debuutalbum 'Catching A Tiger', met o.a. 'When I'm Alone', 'In Sleep', 'Look Away', 'Cuckoo', 'Worried About' en het meesterlijke, hoogstgevoelige 'Bully'. Het album is in Nashville opgenomen en geproduceerd door Jacquire King. Je maakte een live versie van de song 'Bad Romance' van Lady Gaga.

Op 8 oktober 2013 verscheen jouw tweede album 'Back To Forever', met naast de titelsong o.a. 'Mountaintop Removal', 'I Bet on You', 'The Habit', 'Sleepwalking' en 'Further Away (Romance Police)'. Je stem is vergeleken met die van Stevie Nicks en Chrissie Hynde. Ik voeg daar Anouk aan toe.

Op 12 februari 2016 verscheen jouw derde album 'My Wild West', met 'Sun Keeps Risin'', 'Don't You Give Up on Me', 'Daughters', 'Wild West', 'Hero', 'Together Or Apart' en 'Go For A Walk'. Dit album is tot nu toe het meest bejubeld. Je woonde op een boerderij in het noordoosten van Iowa en in 2015 verhuisde je naar Ojai in Californië. Je bent een fan van fantasie literatuur, zoals 'His Dark Materials' van de Engelse schrijver Philip Pullman en de Harry Potter-reeks van Joanne Rowling.


Zie ook: https://www.youtube.com/watch?v=BPumYwckY18

Schrijver: Joanan Rutgers, 2 december 2016


Geplaatst in de categorie: idool

5.0 met 3 stemmen 235



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)