Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

De romantische fotograaf van Taormina

(voor Wilhelm von Gloeden (1856 - 1931))

Je bent geboren op 16 september 1856 in de havenstad Wismar in Mecklenburg, een streek in Noord-Duitsland.
Je vader Carl Hermann Gloeden was een boswachter en jouw moeder was Charlotte Maassen. Jouw familie behoorde tot de lagere adel. Jouw vader werkte als expert op het gebied van bebossing in dienst van de Groothertog van Mecklenburg-Schwerin.
Op jouw zesde overleed jouw vader, die 42 jaar werd.
Je studeerde kunstgeschiedenis in Rostock en daarna studeerde je schilderkunst aan de Weimar Saxon-Grand Ducal Art School, waar Karl Gehrts je leraar was. Vanwege tuberculose ging je een jaar naar een sanatorium in Görbersdorf.

Op zoek naar jouw gezondheid ging je naar Napels en vervolgens naar Taormina op Sicilië. Je verbleef in Hotel Vittoria om een geschikt huis aan de Piazza San Domenico te kopen. Van 1915 tot 1918 moest je Sicilië verlaten, maar daarna verbleef je de rest van je leven in Taormina. De burgemeester was de landschapsschilder Otto Geleng.
Je begon een fotostudio en je exposeerde in Londen, Cairo, Berlijn, Philadelphia, Budapest, Marseille, Nice, Riga, Dresden en Rome. Jouw studie van twee jongens, die zich aan een Ionische kolom vastklampen, verscheen in 'The Studio', boven een naaktstudie van Cecil Castle door de homoseksuele Baron Corvo.

Jouw vriend en mecenas Groothertog van Mecklenburg-Schwerin gaf jou een groot formaat cameraplaat. Je klanten kwamen uit heel Europa, inclusief de royalty, industriëlen en schrijvers, o.a. Oscar Wilde, die in december 1897 op bezoek kwam. Tussen 1890 en 1910 maakte je de meeste foto's. Je bent vooral bekend van jouw naaktstudies van de Siciliaanse jongens, versierd met kransen en amforen. Jouw modellen namen vaak elegante poses aan. Jouw neef Guglielmo Plüschow fotografeerde ook mannelijke naakten. Hij was net als jij homoseksueel en een bekend model en assistent van hem was Vincenzo Galdi, die later zelf fotograaf van vooral naakte vrouwen werd. Zijn werk grensde aan de pornografie. Galdi en jouw neef waren minnaars van elkaar. Je kreeg fotografielessen van Guglielmo, de fotograaf Giovanni Crupi en de fotograaf/apotheker Giuseppe Bruno.

In 1902 moest je neef vanwege de 'verleiding van minderjarigen' voor acht maanden naar de gevangenis. Jouw meer expliciete, homo-erotische foto's werden in het geheim en aan jouw goede vrienden verkocht. Toch bevatte jouw archief geen pornografische of erotische, wulpse motieven.
Je was ook een landschapsfotograaf en daarmee vergrootte je het Italiaanse toerisme. In 1908 documenteerde je de aardbevingsschade in Reggio Calabria en Messina. Je maakte vrij kuise foto's van boeren, herders en vissers, meestal getooid in Siciliaanse klederdracht. Verder kiekte je ook vrouwen in jouw huis, bij de lokale ruïnes of op de Monte Ziretto, in de oudheid beroemd om zijn steengroeven van rood marmer. Jij deelde de opbrengst van jouw foto's met jouw modellen.

Je probeerde het oude, klassieke leven in foto's te doen herleven. Na 1918 fotografeerde je zeer weinig. Je nam tussen de 3000 en 7000 artistieke foto's. In 1930 stopte je als fotograaf en verkocht je jouw huis in Taormina, in ruil voor een lijfrente en verblijfsrechten.

Je overleed op 16 februari 1931 in Taormina. Je werd 74 jaar en je bent in Taormina begraven. Al jouw foto's gingen naar jouw Noord-Afrikaanse model Pancrazio Buciuni, die vanaf zijn veertiende jouw geliefde was.
In 1933 heeft de fascistische politie van Benito Mussolini 1000 glasnegatieven en 2000 prenten vernietigd, omdat ze het pornografie vonden. In 1936 sneuvelden nog eens 1000 negatieven. Het merendeel van de overgebleven kunstfoto's bevindt zich in het Fratelli Alinari foto-archief in Florence.

Schrijver: Joanan Rutgers, 9 december 2016


Geplaatst in de categorie: idool

4.0 met 2 stemmen 67



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)