Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

De artistieke kruisbestuiving van een ware durfal

(voor Margrete Mather (1886 - 1952))

Je bent geboren als Emma Caroline Youngreen op 4 maart 1886 in Salt Lake City. Jouw Deense ouders waren Gabriel Lundberg Youngreen en Ane Sofie Laurentzen. Je was de tweede van vier kinderen. In Denemarken zijn jouw ouders door een missionaris tot het mormoonse geloof bekeerd.
Je was drie jaar toen jouw moeder op het kraambed overleed. Je werd door jouw tante Rasmine Laurentzen opgevangen.

In 1906 verhuisde je naar San Francisco, waar een aardbeving was geweest. Waarschijnlijk ging je hulp verlenen. Daar ging je jezelf Margrete Mather noemen. Dit was waarschijnlijk omdat je jezelf wilde distantiëren van een affaire met een arts.
In 1912 ging je naar Los Angeles, waar je een aantal jaren als prostituee werkte. Je was lid van de Los Angeles Camera Club en je was betrokken bij de anarchistische volgelingen van Emma Goldman. Je pleitte voor sociale en politieke verandering en jouw interesse voor de fotografie werd rap alsmaar groter.

In 1913 ontmoette je de gehuwde kunstfotograaf/vader Edward Weston in zijn atelier nabij Tropico. Edward en jij hadden dezelfde fotografische belangen en jullie werkten al snel nauw met elkaar samen. Samen met enkele vrienden vormden jullie de Camera picturalisten van Los Angeles. De portretfotograaf Fred R. Archer was één van hen. Na een jaar verlieten Edward en jij deze cameraclub. Edward kreeg internationale bekendheid en jouw relatie met hem werd meer intens.

In 1916 ging je naar een pension in de wijk Bunker Hill, dat aan ene mevrouw 'Beau' toebehoorde, die jouw minnares en beschermvrouw was. Je opende jouw eerste, professionele fotostudio. Eén van jouw eerste werken was het soft-focus portret 'Miss Maud Emily'. Voor het avant-garde tijdschrift 'The Little Review' maakte je een serie portretten, met o.a. de dichter Alfred Kreymborg en de olie-erfgename Aline Barnsdall.

Je was o.a. bevriend met Charlie Chaplin, de schrijver Max Eastman en de actrice Florence Deshon, die op 4 februari 1922 zelfdoding pleegde. Haar laatste rol was in 'Deep Waters', die verloren is gegaan. Ze werd 28 jaar.

Met Edward deelde je stilistische ideeën en fotografische technieken. In 1918 maakte je enkele portretten van de Chinese dichter Maan Kwan. In 1921 hadden Edward en jij een zakelijk samenwerkingsverband, waarbij jullie beiden jullie foto's signeerden. Je maakte een aantal prachtige foto's van Edward. De fotografe Imogen Cunningham zei: 'In artistieke zaken was Mather de lerares en Weston de pupil!' Jouw picturale stijl veranderde naar een stijl met brutalere lijnen en hoeken en met een gedurfd, zelfverzekerd en verfijnd begrip van de ruimte.

In 1923 werd je verliefd op de fotografe Tina Modotti en ging je met haar naar Mexico. Toch maakte Edward eerst nog een serie naaktfoto's van jou in de duinen bij Redondo Beach, zoals hij 13 jaar later zijn tweede vrouw Charis Wilson ook fotografeerde. Je maakte nieuwe, artistieke vrienden, zoals Pablo Casals, Rebecca West en Éva Gauthier.

Je was goed bevriend met de 20 jaar jongere kunstenaar Billy Justema, die je in 1923 zeer artistiek in een kimono vastlegde. In 1930 ging Billy naar San Francisco, waar hij een solo-expositie voor jou regelde in het MH de Young Memorial Museum.
Je ging terug naar Los Angeles, waar je een langdurige relatie met de antiquair George Lipton had, een drankzuchtige man. Je werkte part-time voor hem en door het kelderen van jouw gezondheid verdween jouw interesse voor de fotografie. Je kreeg multiple sclerose.

Op 25 december 1952 overleed je in Los Angeles. Je werd 66 jaar. Edward wiste bijna alle sporen van jouw liefdesrelatie met hem.

Schrijver: Joanan Rutgers, 15 februari 2017


Geplaatst in de categorie: idool

4.0 met 1 stemmen 38



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)