Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Hoe je de rijken paaide met kleine schilderijtjes

(voor Michiel van Musscher (1645 - 1705))

Je bent geboren op 27 januari 1645 in Rotterdam. Je was een bekende kunstschilder en graveur van portretten en genrestukken. Op je vijfde begon je al te tekenen. Jouw opa, vader en oom waren kunstschilders. Op jouw vijftiende verhuisde je naar Amsterdam, waar je schilderlessen nam. Je kreeg eerst twee maanden les van de onbekende, matige, historische schilder Martin Zaagmolen, net als Jan Luyken, die tevens dichter was.

Je kreeg zeven lessen van Gabriël Metsu en je was drie maanden in de leer bij de rijke Adriaen van Ostade, in zijn comfortabele atelier in Haarlem. Metsu woonde op de Prinsengracht en hij was met Isabella de Wolff uit Enkhuizen getrouwd. Hij overleed op 24 oktober 1667. Hij werd 38 jaar en hij is in de Nieuwe Kerk begraven. In 1663 schilderde Van Ostade 'Een schilder in zijn atelier' en in 1666 werd Van Ostade voor de tweede keer weduwnaar. Hij was een leerling van Frans Hals en een concurrent van Rembrandt.

Je ging ook bij Abraham van den Tempel in de leer, die in Leeuwarden was geboren. Hij was een leerling van Jacob Adriaensz. Backer uit Harlingen, die in 1640 het sublieme schilderij 'Courtisane' schilderde. In 1660 kreeg je een atelier in Amsterdam. Je werkte voor de rijke kunstminnaar Jonas Witsen, die jou bij al zijn vrienden als een portretschilder voorstelde. Je was populair bij de rijke Amsterdammers, die zich graag door jou lieten portretteren.

In 1668 trouwde je in Buiksloot (nu een wijk in Amsterdam) met Eva Visscher. Eva en jij kregen samen drie kinderen, waarvan er twee in de wieg overleden. Op 1 november 1669 overleed Martin Zaagmolen. In 1684 overleed Eva en in 1693 hertrouwde je met de weduwe Elise Klanes. Je bleef volop om jouw grootste geliefde Eva rouwen. Je schilderde nog vele portretten van Eva, ook tijdens jouw huwelijk met Elise. Je schilderde in de stijl van de Leidse fijnschilders, die zeer detaillistisch en natuurgetrouw werkten. Jij gebruikte waarschijnlijk een vergrootglas. De knopen van de tapijten zijn te tellen en de teksten op de boeken en brieven zijn te lezen. In 1682 schilderde je Maria Schaep, de vrouw van Hendrick Bicker, die haar opvallende, lange haren vast houdt.

Omdat de huizen van de rijke elite eind 17-de eeuw vol hingen met grote familieportretten maakte jij kleine schilderijen voor hen. Met jouw fijne stijl kon je de kledingstoffen en de attributen van de rijken het beste weergeven. In 1686 schilderde je een portret van een rijke dame met haar hondje en een zwoele dienstmeid. In 1687 schilderde je Thomas Hees met zijn neven Jan en Andries, met op de achtergrond de 17-jarige neger Thomas, die zijn bediende was. Hij pronkt tussen zijn schatten uit Noord-Afrika. De rijken wilden graag hun kapitaal tonen. Een narcistische zweemzucht, die van alle eeuwen is. Jij portretteerde de rijken in de Engelse hofstijl.

De rijke vrouwen schilderde jij in een idyllisch landschap en in uitbundige kledij met lage decolletés. Hierbij werd je geïnspireerd door Antonie van Dyck. Je maakte 135 schilderijen en jouw laatste portretten zijn van tsaar Peter de Grote en zijn adviseur François Lefort. Jouw leerling was Ottmar Elliger de Jongere, de zoon van een Deense bloemenschilder, die de hofschilder van Friedrich Wilhelm von Brandenburg was. Ottmars zonen Anthony en Ottomar waren ook schilders. Een andere leerling was Dirk Valkenburg.

In 1701 stopte je met schilderen, ook omdat jouw ogen slechter werden. Op 20 juni 1705 overleed je in Amsterdam. Je werd 60 jaar en je bent op bescheiden wijze in de Nieuwe Kerk begraven.

Schrijver: Joanan Rutgers, 25 februari 2017


Geplaatst in de categorie: schilderkunst

4.0 met 1 stemmen 56



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)