Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Een barokke hofschilderes met een vleugje frivoliteit

(voor Anna Maria Ehrenstrahl (1666 - 1729))

Je bent geboren op 4 september 1666 in Stockholm. Jouw vader was de kunstschilder/edelman David Klöcker Ehrenstrahl, geboren in Hamburg en een kunststudent in Nederland en Italië. Jouw moeder was Maria Momma. Je vader was vanaf 1661 hofschilder. Zijn grootste werk is 'De grote daden van de Zweedse koningen', een plafondfresco in het Huis van de Adel.

In 1687 maakte je een allegorie van de vier seizoenen en een allegorie van Cupido en Psyche.

In 1688 trouwde jij met Johan Wattrang, de voorzitter van het Zweedse Hof van Beroep. Je behield jouw eigen achternaam en je was een waardige gastvrouw in het huis van jouw manlief. Je kreeg les van jouw vader, net als o.a. de adellijke dames Aurora en Amalia Wilhelmina von Königsmarck, David von Krafft, Michael Dahl, Kaspar Kenckel en Hans Georg Müller, die voor koningin Hedvig Eleonora werkte.

Jij werd al snel de assistente van jouw vader en je werkte mee aan zijn opdrachten. Je werd zeer gerespecteerd als schilderes. Je schilderde net als jouw vader in de barokstijl. Een groot deel van jouw oeuvre zijn kopieën van jouw vader's schilderijen, zoals een portret van koning Karl de Zesde. In jouw tijd was kopiëren een respectabele en alom geliefde kunstvorm, maar je maakte natuurlijk ook originele kunstwerken.

In opdracht van de koningin-weduwe Ulrika Eleonora (haar man Karl de Zesde was in 1697 op zijn 41-ste door alvleesklierkanker overleden) schilderde je prins Gustav, prins Fredrik, prins Karl Gustav, gravin Maria von Königsmarck, die de maîtresse van August de Sterke was, en Ulrike Eleonora zelf. Gravin Maria's groot-kleindochter was de schrijfster George Sand. Op 23 oktober 1698 overleed jouw vader.

Je schilderde de portretten van zes ex-voorzitters van het Hof van Beroep; Magnus Gabriël De la Gardie, getrouwd met gravin Maria Euphrosyne van Zweibrücken, Gustaf Adolf De la Gardie, L. Wallenstedt, Gabriel Falkenberg, Carl Gyllenstierna en Reinhold Johan von Fersen. Je schilderde ook portretten van de leden van de adellijke familie Wattrang, de familie van jouw man.

Omdat je in 1717 de zes portretten van de ex-voorzitters aan het Hof van Beroep schonk, schreef de feministische schrijfster/dichteres Sophia Elisabet Brenner een lofgedicht voor jou. De strekking is dat afgunst noch doodsbedreiging jouw verfkwast en haar pen kan doen afschrikken. Je was vaak te gast in de salon van Sophia, net als Maria Aurora von Königsmarck, de dichter Johan Runius en de arts/schrijver Urban Hjärne, die zich verzette tegen de heksenprocessen. Sophia's man was de miniaturistische schilder Elias Brenner.

De Nederlandse schilder Peter Martin Mijtens de Oudere maakte rond 1700 een bekwaam en opvallend portret van jou. Het mooie is wel dat hij jou met een blote rechterborst heeft vastgelegd. Het is natuurlijk best mogelijk dat jullie uit beeld veel verder zijn gegaan, ook omdat je ongehuwd was. Hij was overigens een concurrent van jouw vader en de neef van jouw vader David von Krafft. In zijn laatste jaren werd hij getart door een vorm van krankzinnigheid. Op 22 oktober 1729 overleed jij in Stockholm. Je werd 63 jaar.

Schrijver: Joanan Rutgers, 27 februari 2017


Geplaatst in de categorie: schilderkunst

5.0 met 1 stemmen 56



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)