nederlands.nl
Gebruikersnaam of e-mail:  Wachtwoord:    Registreren
















Top-5 beschouwingen:

1.
2.
3.
4.
5.


Categorieën:

actualiteit (96)
adel (1)
afscheid (4)
algemeen (19)
bedankt (3)
dieren (8)
discriminatie (8)
drank (6)
economie (11)
eenzaamheid (13)
emoties (16)
erotiek (2)
ex-liefde (1)
familie (8)
feest (6)
film (17)
filosofie (115)
fotografie (6)
geld (5)
geschiedenis (10)
geweld (3)
haiku (1)
heelal (22)
hobby (3)
humor (23)
huwelijk (1)
idool (1004)
individu (4)
internet (5)
jaargetijden (7)
kerstmis (8)
kinderen (20)
koningshuis (7)
kunst (38)
landschap (3)
lichaam (3)
liefde (32)
literatuur (495)
maatschappij (71)
mannen (2)
milieu (7)
misdaad (19)
moraal (18)
muziek (413)
natuur (20)
oorlog (16)
ouders (1)
overig (11)
overlijden (20)
partner (2)
pesten (4)
politiek (47)
psychologie (51)
rampen (6)
reizen (13)
religie (119)
schilderkunst (76)
school (5)
sinterklaas (4)
sms (1)
snelsonnet (1)
spijt (2)
sport (15)
taal (20)
tijd (26)
toneel (3)
vakantie (5)
verdriet (6)
verhuizen (1)
verkeer (6)
voedsel (3)
vrijheid (17)
vrouwen (10)
welzijn (13)
wereld (20)
werk (13)
wetenschap (25)
woede (4)
woonoord (5)
ziekte (31)


gedichten.nl


Garnier Projects





tabblad: beschouwingen

< vorige | alles | volgende >

beschouwing (nr. 2959):

De grootste, Duitse realist op Hollandse bodem

(voor Johannes Grützke (1937))

Je bent geboren op 30 september 1937 in Berlijn. Jouw vader was de zakenman Wilhelm Grützke en jouw moeder was Dorthe. Je was de vierde van vijf kinderen.
Van 1957 tot 1964 studeerde je aan de Academie voor Schone Kunsten in Berlijn. Je kreeg les van Hans Otto Orlowski en later werd je een masterstudent van Peter Janssen.

In 1962 kreeg je tijdens de Internationale Zomeracademie Salzburg les van de Oostenrijkse schilder Oskar Kokoschka, die een turbulente liefdesrelatie met Alma Mahler had gehad, waar hij het schilderij 'Tristan en Isolde' over maakte, gadegeslagen door de dichter Georg Trakl, die daar het gedicht 'Die Nacht' over schreef.

In 1964 verhuisde je naar Bad Godesberg, waar jij in de galerie Pro van Johannes Wasmuth jouw eerste solo-expositie had.
In 1965 stichtte je in Berlijn het muziekensemble Die Erlebnisgeiger, met wie je onregelmatig optrad.
In 1973 was je de mede-oprichter van de Schule der neuen Prächtigkeit, samen met Manfred Bluth, Matthias Koeppel en Karlheinz Ziegler.
In 1974 organiseerde de Neue Berliner Kunstverein jouw eerste overzichtsexpositie in het paleis Charlottenburg.

In 1974 was er ook een expositie van de leden van de Schule der neuen Prächtigkeit in de Neuer Berliner Kunstverein.
In 1986 ontving je de kunstprijs van de Heitland Foundation, wat je 25.000 euro opleverde. Vanaf 1979 werkte je ook als decorontwerper voor de regisseur Peter Zadek en van 1985 tot 1988 werd je zijn artistiek adviseur bij het Deutsches Schauspielhaus in Hamburg. Je werkte o.a. aan 'Lulu' van Frank Wedekind en 'Ghetto' en 'Weininger's Nacht' van de Israëlische Joshua Sobol. In het Wiener Burgtheater werkte je samen met de theaterregisseur Wilfried Minks aan 'The Merchant of Venice' van Shakespeare.

In 1976/1977 was je een gastdocent aan de Hochschule für Bildende Künste in Berlijn en in 1987 volgde je Oskar Kokoschka op bij de Internationale Zomeracademie in Salzburg.
In 1990 was jij medestichter van de Künstlersonderbundes in Deutschland. Van 1992 tot 2002 was je professor in de schilderkunst aan de oudste Akademie der Bildenden Künste, namelijk in Neurenberg, opgericht in 1662.
Je bent lid van de Freien Akademie der Künste in Hamburg.

Van november 2011 tot april 2012 was jouw grote expositie 'Die Retrospektive' in het Germanisches Nationalmuseum in Neurenberg te zien. Uit dankbaarheid schonk je dit museum een vervroegde erfenis. Verder exposeerde je in de Marburger Kunstverein, het Stadtmuseum Berlin en het Fridericianum in Kassel.
Je schildert de mens in al zijn/haar glorieuze gekte, realistisch, ironisch en vertederend. Je schildert naakte mensen in vaak onbeholpen, barokke houdingen. Je levert een ironische reactie op collectieve neurosen, vrouwenpower, groepsdruk en de man als eenzaam, maar lachwekkend, onwetend wezen.

Van 25 februari tot en met 11 juni 2017 is er in het Museum Voor Modern Realisme in Gorssel jouw expositie 'Der Pinsel hat gesprochen'.

Illustratie: Johannes Grützke (zelfportret)

schrijver

Schrijver: Joanan Rutgers, 11-03-2017


Geplaatst in de categorie: schilderkunst

Deze inzending is 58 keer bekeken

4/5 sterren met 4 stemmen.


Print   |   E-kaart   |  







Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

Naam:       E-mail:  

Bericht:

( vink aan als je niet wilt dat je emailadres voor anderen in beeld verschijnt)









vragen  |   links  |   zoek  |   contact  |   disclaimer  |   inhoud  |   rijmwoordenboek  |   gedichten.nl