nederlands.nl
Gebruikersnaam of e-mail:  Wachtwoord:    Registreren
















Top-5 beschouwingen:

1.
2.
3.
4.
5.


Categorieën:

actualiteit (96)
adel (1)
afscheid (4)
algemeen (19)
bedankt (3)
dieren (8)
discriminatie (8)
drank (6)
economie (11)
eenzaamheid (13)
emoties (16)
erotiek (2)
ex-liefde (1)
familie (8)
feest (6)
film (17)
filosofie (115)
fotografie (6)
geld (6)
geschiedenis (10)
geweld (3)
haiku (1)
heelal (22)
hobby (3)
humor (23)
huwelijk (1)
idool (1015)
individu (5)
internet (5)
jaargetijden (7)
kerstmis (8)
kinderen (20)
koningshuis (7)
kunst (38)
landschap (3)
lichaam (3)
liefde (32)
literatuur (495)
maatschappij (71)
mannen (2)
milieu (7)
misdaad (19)
moraal (18)
muziek (413)
natuur (20)
oorlog (16)
ouders (1)
overig (11)
overlijden (20)
partner (2)
pesten (4)
politiek (47)
psychologie (51)
rampen (7)
reizen (14)
religie (119)
schilderkunst (76)
school (5)
sinterklaas (4)
sms (1)
snelsonnet (1)
spijt (2)
sport (15)
taal (20)
tijd (26)
toneel (3)
vakantie (5)
verdriet (6)
verhuizen (1)
verkeer (6)
voedsel (3)
vrijheid (17)
vrouwen (10)
welzijn (13)
wereld (21)
werk (13)
wetenschap (25)
woede (4)
woonoord (5)
ziekte (31)


gedichten.nl


Garnier Projects





tabblad: beschouwingen

< vorige | alles | volgende >

beschouwing (nr. 3026):

Baccara - Yes Sir, I Can Boogie

Baccara was een Spaans popduo uit de late jaren zeventig en de vroege jaren tachtig van de 20-ste eeuw. Na het grote verlies van Chris Cornell even een wat luchtere noot. Dit is wat ze bij DWDD een 'guilty pleasure' noemen. Het duo Baccara bestond uit Mayté Mateos en Maria Mendiola. Mayté is geboren op 7 februari 1951 in Logroño en Maria is geboren op 4 april 1952 in Madrid. Mayté is afgestudeerd als lerares aan de Koninklijke Spaanse Academie voor Kunst, Drama en Dans. Bij de Spaanse Televisie Ballet Company ontmoette ze haar mede-performer Maria.

In 1976 vormden ze het zang- en dansduo Venus en ze werkten in een nachtclub in Zaragoza, maar omdat ze te elegant voor de showstijl waren, werden ze ontslagen. Ze verhuisden naar de Canarische Eilanden om werk te vinden. Hier werd de traditionele, Spaanse muziek en dans wel gewaardeerd. Ze werden ontdekt door Leon Deane, een manager van RCA, die hen in het Tres Islas Hotel op het eiland Fuerteventura meemaakte. Via Leon gingen ze naar Hamburg, waar ze in de goede handen van de Nederlandse producent/componist Rolf Soja terecht kwamen.

Rolf ontwikkelde hun podiumprestaties en instrumentale ondersteuning. Ze werden naar de zwarte roos genoemd, Baccara, een verwijzing naar hun donkere, Spaanse uitstraling. Rolf regelde adembenemende teksten, weelderige achtergronden en disco beats. Mayté ging vaak in het zwart gekleed en Maria in het wit. Mayté was meestal de hoofdzangeres, terwijl Maria de achtergrondzang en de refreins deed. Samen met Frank Dostal schreef Rolf hun debuutsingle 'Yes Sir, I Can Boogie', wat in 1977 een Europese zomerhit was.

Toen was ik twaalf jaar en ik ging vaak naar de flipperautomatenhal in het pretpark Drouwenderzand. Om de hoek van een ingangsdeur stond een bakbeest van een juke-box met allemaal zwarte singles in een ronddraaiende schijf. Voor een kwartje kon je dan een single laten draaien. Ik weet nog dat ik 'Yes Sir, I Can Boogie' meerdere keren heb laten draaien. Het was dat zwoele gekreun aan het begin van het lied en de vrije toegankelijkheid van de dames, die het voor mij zo aantrekkelijk maakte. Het beurde me gewoon op. Die dames hadden plezier en ja, ze speelden ook de dames van plezier. Nu denk ik, dat ze met 'I Can Boogie' het liefdesspel bedoelen.

In 1977 verscheen hun eerste album 'Baccara', met verder o.a. het eveneens zo zwoele 'Sorry, I'm a Lady', 'Granada', 'Koochie-Koo', 'Feel Me', 'Can't Help Falling in Love' en 'Don't Play Me a Symphony'. In 1978 verscheen hun tweede album 'Light My Fire', met naast de titelsong o.a. 'Parlez-vous Français?', waarmee ze voor Luxemburg naar het Eurovisie Songfestival gingen, 'La Bamba', 'Yummy Yummy Yummy', 'My Kisses Need a Cavalier' en 'Darling'. Eind 1978 verscheen 'The Hits of Baccara', met o.a. 'The Devil Sent You to Laredo', die associaties met de homoseksuele gemeenschap heeft, 'Somewhere in Paradise', regelmatig door christelijke radiostations gedraaid, 'Adelita' en 'Cara Mia'.

In 1981 verscheen hun vierde en laatste album 'Bad Boys', met naast de titelsong o.a. 'Rio', 'Heart Body and Soul', 'Spend the Night', 'Colorado', 'Woman to Woman' en 'Love Songs'. Dit album was niet succesvol en RCA wilde hun contract niet verlengen. Mayté en Maria gingen uit elkaar en ze begonnen beiden een solo-carrière. Mayté trouwde in 1982 in Stockholm, maar dat huwelijk liep stuk. Maria trouwde ook en zij kreeg twee zonen. Mayté woont vanaf 2010 in Hamburg en Maria woont vanaf 2010 in Madrid.

schrijver

Schrijver: Joanan Rutgers, 20-05-2017


Geplaatst in de categorie: idool

Deze inzending is 44 keer bekeken

4/5 sterren met 1 stemmen.


Print   |   E-kaart   |  







Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

Naam:       E-mail:  

Bericht:

( vink aan als je niet wilt dat je emailadres voor anderen in beeld verschijnt)









vragen  |   links  |   zoek  |   contact  |   disclaimer  |   inhoud  |   rijmwoordenboek  |   gedichten.nl