Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Magic Slim - How Unlucky Can One Man Be

Je bent geboren als Morris Holt op 7 augustus 1937 in Torrance, naast Grenada, in Mississippi. Je groeide op in een katoenplukkersfamilie. Je was de zoon van aandeelhouders. Tijdens een katoenpluk raakte je jouw rechterpink kwijt, en moest je noodgedwongen het piano-spelen opgeven. Je verhuisde naar Grenada en in 1955 ontmoette je in Chicago jouw vriend en mentor Magic Sam.

Magic Sam, oftewel Samuel Gene Maghett, een zeer begaafde bluesmuzikant, die op 1 december 1969 door een hartaanval overleed. Hij werd 32 jaar. Magic Sam liet jou in zijn band basgitaar spelen en hij gaf jou de bijnaam Magic Slim. Terug in Mississippi ging je werken en liet je jouw jongere broer Nick basgitaar spelen.

Je was een blueszanger en een bluesgitarist en in 1965 was je in Chicago terug. Je volgde de bluesgrootheden Muddy Waters en Howlin 'Wolf. Je wist al gauw jouw eigen plaats in de Chicago bluesscene te bemachtigen. In 1970 kwam Nick bij jouw in jouw band The Teardrops. In 1966 verscheen jouw eerste single 'Scufflin'. In 1977 verscheen jouw debuutalbum 'Born Under a Bad Sign' bij het Franse label MCM, met naast de titelsong o.a. 'Going Down Slow' en 'Born in Missouri'.

In 1978 verscheen 'Let Me Love You', met naast de titelsong o.a. 'As The Years Go Passing By', 'Everything Gonna Be Allright' en 'The Things I Used To Do'. In 1978 verscheen ook 'Highway Is My Home', met naast de titelsong o.a. 'Country Girl', 'The Sky Is Crying' en 'Something More'. En in 1978 verscheen 'Living Chicago Blues'. In 1980 verschenen er ook drie albums, o.a. 'In The Heart Of The Blues', met naast de titelsong o.a. 'Mustang Sally' en 'I'm A Man'.

In 1982 kwam de gitarist/zanger John Primer bij The Teardrops en hij bleef dertien jaar bij de band. John speelde daarvoor bij Muddy Waters. In 1994 verhuisde je naar Lincoln, Nebraska, waar je in de Zoo Bar wekenlang optredens verzorgde. De Zoo Bar in hartje Lincoln had jou al jaren geleden geboekt. Je werd vaak begeleid door jouw zoon Shawn Holt, een professionele, virtuoze zanger/gitarist. In 2003 wonnen jij en The Teardrops voor de zesde keer de WC Handy Award als Blues Band of the Year.

Op 28 augustus 2012 verscheen jouw laatste album tijdens jouw leven, getiteld 'Bad Boy', met naast de titelsong o.a. 'Sunrise Blues', 'Hard Luck Blues' en 'Matchbox Blues'. Je hebt 36 albums gemaakt. Op 21 februari 2013 overleed je in een ziekenhuis in Philadelphia. Je leed aan hart-, long- en nierproblemen. Je werd 75 jaar.

Op 16 februari 2015 verscheen postuum jouw album 'You Can't Lose What You Ain't Never Had', met naast de titelsong o.a. het navrante, bitterzoete, zielsdiepe 'How Unlucky Can One Man Be', 'Driftin' Blues' en 'That Will Never Do'. Na jouw overlijden ging jouw zoon Shawn verder als Shawn Holt & The Teardrops.

Schrijver: Joanan Rutgers, 5 juni 2017


Geplaatst in de categorie: idool

5.0 met 2 stemmen 875



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)