Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Bob Dylan - Sara

(voor Bob Dylan (24 mei 1941))

Je bent geboren als Robert Allen Zimmerman op 24 mei 1941 in Duluth, Minnesota. Acht dagen later werd je naar Joods gebruik besneden en kreeg je de naam Shabtai Zisel ben Avraham. Jouw moeder kwam uit een belangrijke familie uit Hibbing. Haar grootouders waren Litouwse Joden. Op jouw vijfde verhuisde je naar Hibbing, waar je opgroeide. Als tiener luisterde je via de radio naar blues, country en rock-'n-roll. Door jouw geniale geheugen voor tekst en melodie ontwikkelde je een uitzonderlijke kennis.

Op de school vormde je jouw eerste band The Golden Chords. De schooltijd vond je verder hoogst vervelend en uiterst deprimerend. In september 1959 ging je naar de universiteit in Minneapolis, maar na een semester gaf je de studie op en kocht je een gitaar en werd je een folkmuzikant. Je noemde jezelf Bob Dylan, naar een oom Dillion, die nooit bestaan heeft. Later gaf je toe, dat de Ierse dichter Dylan Thomas wel degelijk de inspiratiebron van jouw artiestennaam was.

In 1960 bezocht je jouw idool Woody Guthrie op zijn ziekbed in New York en speelde je voor hem. De doktoren dachten dat Woody aan schizofrenie en alcoholisme leed, maar in feite had hij de ziekte van Huntington. Hij werd 55 jaar. Je trad voor weinig geld in kleine locaties op en altijd met een gitaar en een mondharmonica, die met een kleerhanger om jouw nek hing.

Op 19 maart 1962 verscheen jouw debuutalbum 'Bob Dylan' bij Columbia Records, met o.a. 'Song to Woody' en 'Man of Constant Sorrow'. In 1963 verscheen 'The Freewheelin' Bob Dylan', met o.a. 'Blowin' in the Wind', 'A hard rain's a-gonna fall' en 'Talking World War III blues'. Je zong vooral protestliederen, die meestal werden vertolkt door anderen, zoals Joan Baez, die zo af en toe jouw minnares was. Daarna verscheen 'The Times They Are-A-Changin', met o.a. 'The Lonesome Death of Hattie Caroll'. Met 'Another Side of Bob Dylan' sloeg je een andere, muzikale koers in, lichter van toon.

In 'Ballad in Plain D' en 'I Don't Believe You' zong je over jouw afgelopen liefdesrelatie met Susan Elizabeth Rotolo (1943 - 2011). Op 'Bringing It All Back Home' is duidelijk de invloed van The Beatles te horen. De single 'Like A Rolling Stone' werd een grote wereldhit.

Op 22 november 1965 trouwde je met Sara Lownds, een model en jouw muze. Jullie kregen samen vier kinderen; Jesse, Anna, Samuël en Jakob. Verder adopteerde je Sara's dochter Maria uit een eerder huwelijk. Op het album 'Blonde on Blonde' uit 1966 staat 'Sad Eyed Lady of the Lowlands', wat je voor Sara schreef. Op het album 'Desire' uit 1976 staat 'Sara', wat je ook voor Sara schreef, een ode en tevens een vorm van afscheid nemen. Je ging geregeld vreemd en je was onuitstaanbaar om mee samen te wonen. In juli 1977 zijn Sara en jij gescheiden. Die scheiding heeft je heel veel pijn gedaan. Als jonge tiener luisterde ik vol mededogen naar 'Sara', en vooral naar de zin 'Sara o Sara, beautiful woman I'll never forget!'.

Op 29 juli 1966 kreeg je een motorongeluk. Je wilde aan de rat race ontkomen. Het was een onbewuste poging tot zelfdoding. Door de druk van jouw werk voelde je jezelf als door bloedhonden opgejaagd. In 1966 toerde je door Australië en Europa en je gebruikte speed, wat je slapeloos en prikkelbaar maakte. Jouw manager Albert Grossman kreeg 50% van elke verkochte plaat, wat jou behoorlijk dwars zat. Je organiseerde twee benefietconcerten voor de bokser Rubin Carter, die ten onrechte was veroordeeld voor een drievoudige moord. In 1985 werd hij vrijgesproken. Jouw nummer 'Hurricane' schreef je voor hem. Op het christelijke album 'Slow Train Coming' uit 1979 speelde het zojuist ontdekte gitaartalent Mark Knopfler mee.

Op 13 oktober 2016 ontving je de Nobelprijs voor Literatuur, omdat je nieuwe, poëtische uitdrukkingsvormen in de Amerikaanse liedtraditie schiep. Je was hiermee de eerste songwriter, die deze prijs kreeg. Op de dag van de uitreiking was je niet aanwezig. Je wachtte ook lange tijd om de prijs te accepteren. Volgens mij terecht, want ik ken genoeg artiesten met minstens zo goede teksten. Bovendien gaan literaire romans, novellen, essays en gedichten veel dieper. Een Nobelprijs voor Muziek had ik wel terecht gevonden. Verder ben je ook actief als beeldend kunstenaar, wat weinig mensen bekend is.

Schrijver: Joanan Rutgers, 18 juli 2017


Geplaatst in de categorie: idool

4.0 met 1 stemmen 70



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)