Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Sybrand Buma raaskalt

Wie is Sybrand van Haersma Buma in vogelvlucht?
Hij is op 30 juli 1965 geboren in Workum als telg uit een Fries patriciërsgeslacht. Dat zie je er nog steeds vanaf. Die brede breedbekkikkerglimlach komt daar uit voort. Zijn vader was burgemeester in Workum en Sneek. Via moederszijde heeft hij Joodse voorouders. Een Fries is vaak stug en uit nauwelijks zijn/haar gevoelens. Die wijze opmerking danken we aan Jan-Jacob Slauerhoff. Een Fries is dus uiterst geschikt voor het botte, saaie, sobere, halsstarrige calvinisme.

Sybrand ging in Sneek naar het atheneum en van 1983 tot 1989 studeerde hij Nederlands Recht aan de Rijksuniversiteit van Groningen. Daarna deed hij nog een cursus Internationaal Recht aan de Universiteit van Cambridge. Daarna werd hij beleidsmedewerker justitie van de CDA-fractie en zo ging het politieke balletje rollen.

Tijdens de H.J. Schoolezing op 4 september 2017 uitte Buma harde kritiek op de immigratie vanuit Afrika. 'Dat verstoort het evenwicht in Europa!', zei hij. Hij ontdekte (wat anderen allang voor hem deden) dat de islamieten in Europa net zo streng in de leer zijn als in hun eigen landen. Zeg maar net zo streng als de calvinisten en roomsen in Europa. Blijkbaar geloofde de naïeve Buma ooit nog in de illusie, dat de binnengestroomde moslims een soort van Europees-verlichte islam gingen kweken en aanhangen, die in de buurt van zijn calvinistische geloofsvisie zou komen. Dat zal Angela Merkel ook wel gedacht hebben. Inmiddels puilen de vluchtelingencentra uit en hebben we daar maar mee te dealen. De klok terug zetten, is nooit mogelijk. Buma is schijtbenauwd dat de zogenaamde Nederlandse identiteit wordt overwoekerd en afgepakt, waardoor hij defensief het Wilhelmus heeft ingezet als krachtdadige troef. Voor de meeste Nederlanders geldt dit folkloristische lied als passé, want qua muziek en tekst volstrekt uit de tijd, maar Buma wil daar niets van weten en als een verstokte conservatief ramt hij dat volkslied opnieuw door onze schorre strotten. Over dictatoriale zendingsdrang gesproken.

Overigens, zonder immigratie wordt de Nederlandse samenleving ook wel uit zijn evenwicht gebracht. Buma wil dat we massaal gaan diepgraven naar onze gemeenschappelijke identiteitskenmerken, opdat we weer lekker nationalistisch kunnen zijn. Hij ontkent daarbij even heel nadrukkelijk de negatieve effecten van de handelingen van onze voorouders, zoals slavernij, omkoperij, moorddadigheid en uitbuiting. Wat fanatiek nationalisme teweeg kan brengen, weten we maar al te goed door onze oosterburen. Ieder mens staat het vrij om te gaan en te staan waarheen hij/zij wil. Buma negeert die universele wet, die mensen vrij maakt om te zijn wie ze zijn, om te gaan waar ze willen en om te bloeien waar ze willen. Landgrenzen zijn bedacht door benauwde egoïsten en gierige nationalisten. Ieder mens heeft het bestaansrecht om waar dan ook op aarde te mogen/kunnen gedijen. Dat is niet aan bepaalde bevolkingsgroepen voorbehouden, ook niet als die daar toevallig geboren en getogen zijn. De strarheid van dat lullige calvinisme van Buma en de zijnen kunnen wij missen als kiespijn. Misschien dat de abonnees van het Reformatorisch Dagblad nog door zijn schijnheilige blasfemie worden geraakt of de laatste kerkgangers, maar veel zullen het terecht niet zijn.

Schrijver: Joanan Rutgers, 11 september 2017


Geplaatst in de categorie: filosofie

3.5 met 4 stemmen 1.257



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)