Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Tom Petty is ook gaan hemelen

Er is opnieuw een groot zanger van ons heengegaan. Het lijkt wel schering en inslag de laatste jaren. Ik denk daarbij o.a. aan Kurt Cobain, Whitney Houston, Amy Winehouse, Michael Jackson, David Bowie, George Michael, Johnny Cash, Glenn Frey, Michael Hutchence, Harry Muskee en Herman Brood. Hun muziek heeft een groot deel van ons leven bepaald en aangenaam gevuld. Het wegvallen van veel beroemde zangers markeert ook een generatiekloof van muziekliefhebbers. De tijd verstrijkt. De beroemdheden wisselen elkaar af. Onze eigen nietigheid wordt daarmee ook onderstreept.

Tom Petty is geboren als Thomas Earl Petty op 20 oktober 1950 in Gainesville. Hij werd beroemd met zijn band The Heartbreakers. Op 2 oktober 2017 is hij in een ziekenhuis in Santa Monica overleden door een hartaanval, die hij in zijn huis in Malibu kreeg. Hij werd 66 jaar. Enkele van zijn mooiste nummers zijn: 'Revugee', 'Learning to Fly', 'Free falling', 'Don't Come Around Here No More', 'Into the Great Wide Open', 'A Face in The Crowd' en 'Stop draggin' my heart around', een prachtig duet met Stevie Nicks. Tom had een uitzonderlijk originele en betoverende stem. Bovendien was hij een heel sympathiek en wijs mens.

Als tiener en jong volwassene kijk je heel erg tegen jouw jeugdhelden op, want je beschouwde hun muziek als heroïek, die zij speciaal voor jou maakten. Wat die ouderwetse, aangepaste, overdreven strenge leraren op school jou allemaal wilden leren, had niets met jouw diepste zijn te maken, maar al jouw popidolen wisten hoe het leven echt in elkaar stak en zij wisten jou wel emotioneel te raken en ten positieve te veranderen. Inplaats van zinloze wiskundeformules eindeloos herhalen, draaide je het liefste jouw elpees grijs. Meestal leerde je bij bijvoorbeeld 'Sultans of Swing' of 'Telegraph Road' van de Dire Straits.

Vooral 'Telegraph Road' met een steengoede, tijdgeestweergevende, poëtische tekst. Zoals de zin: 'I got a right to go to work, but they shot it all down, I got a right to go to work, but there's no work here to be found!'. De werkloosheid is overigens van alle tijden. En: 'Come on, baby, than I take you away, from outof these darkness and into the day, from these rivers of headlights, these rivers of pain, from the anger, that lives on the streets with these days and I don't wanna see it no more!'. Ik heb honderden keren naar dit lied geluisterd en het heeft me dan ook honderden keren getroost en gesterkt in tijden van bittere eenzaamheid en verdriet. Net als 'Don't give up' van Kate Bush en Peter Gabriel. Vooral Kate Bush wist en weet mijn ziel op wonderbaarlijke, vriendschappelijke, sensuele, tedere wijze op te beuren. Tom Petty raakte/raakt ook die gevoelige snaar in mij en dan kom je als vanzelf weer in beweging/tot leven. Muziek is niet voor niets de hoogste vorm van kunst. De aarde en al het aardse leven is door een oerklank ontstaan, een donkere aardeklank, die sjamanen nabootsen met een grote nautilus-schelp.

Schrijver: Joanan Rutgers, 4 oktober 2017


Geplaatst in de categorie: muziek

3.5 met 4 stemmen 222



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)