Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

De vrouwelijke Vincent van Gogh

(voor Ester Almqvist (1869 - 1934))

Je bent geboren als Ester Dorothea Almqvist op 3 november 1869 in Bromma, Zweden. Jouw familie kwam van Smaland (Zuid-Zweden) en de eerste jaren van jouw leven vertoefde je in Stockholm. Jouw ouders waren diep betrokken bij de Evangelische Fosterland Stichting, op 7 mei 1856 opgericht door de priester Hans Jakob Lundborg. De dichteres/zangeres Carolina Sandell was ook nauw betrokken bij de EFS. Op jouw negende jaar overleed jouw vader. Door jouw vervormde rug was je sinds jouw geboorte mobiel beperkt. Jouw familie gaf jou de nodige les.

Van 1888 tot 1891 studeerde je aan de Technische School in Stockholm en je kreeg privélessen van de populaire geschiedenisschilder Gustaf Olof Cederström (1845- 1933). Zijn dochter Carola was een beeldhouwster. Je studeerde aan het Kunstinstituut voor Schone Kunsten in Göteborg, waar je door Carl Larsson en Richard Berg werd opgeleid. Jij adoreerde Larsson, terwijl hij neerkeek op vrouwelijke artiesten. Bij de Vereniging van Kunstenaarsvereniging waren de beeldhouwer Per Hasselberg en de kunstenaar Bruno Liljefors jouw leraren. Per overleed op zijn 44-ste door langdurige diabetes.

Jij illustreerde de Bijbelverhalen van EFS en kinderboeken. In 1904 nam je deel aan de World Exposition in Saint Louis. Je was ervan overtuigd dat het Zweedse landschap jouw schilderkunst bepaalde. In Lund (Zuid-Zweden) maakte je jouw meeste, expressionistische schilderijen. Jouw zus Maria verhuisde ook naar Lund en zij was de inspiratie voor jouw liefdesgedichten 'Stjärnöga' en 'Over tijd en ruimte'. Na het overlijden van jouw moeder verwierp je jouw oude leven en het ideaal van de nationale romantiek. Je verhuisde naar Skane, waar je artistiek gezien flink opbloeide en waar je jouw beroemdste motieven uitleefde.

Je hebt ook veel van Viggo Pedersen geleerd. Verder geloofde je volstrekt in creatieve moed en het overwinnen van alle angsten. Je vergeleek jezelf met Vincent van Gogh, met wie je dezelfde intense, zonovergoten, verlichte, goddelijke pathos deelde. Je zei: 'Ik schilder nu om het leven te verbranden!'.

Je was lid van een groep kunstenaars, met o.a. Tora Vega Holmström, de vriendin van Rainer Maria Rilke, Agnes Wieslander en Maja Fjaestad, die zo wonderschoon door Björn Ahlgrensson is geportretteerd, die op zijn 46-ste door de Spaanse griep overleed. In de laatste jaren van jouw leven verergerde jouw fysieke pijn en kon je niet langer schilderen. De motor was leeg. Een jongere generatie vrouwelijke kunstenaressen verzamelden een groot deel van jouw schilderijen, die ze vervolgens in Stockholm tentoonstelden. Hiermee eerden ze jou als een vrouwelijke pionier voor het Zweedse modernisme. Enkele deelnemers waren Mollie Faustman, Vera Nilsson en Siri Derkert. Op 11 juni 1934 ben je in Lund overleden. Je werd 64 jaar.

Vier jaar na jouw overlijden kreeg je internationale erkenning door een expositie in de Galerie Moderne in Brussel. Jouw meesterwerk 'Hängbjörken' werd in 1902 tijdens de Wereldtentoonstelling in Parijs getoond.

Schrijver: Joanan Rutgers, 21 oktober 2017


Geplaatst in de categorie: idool

4.7 met 3 stemmen 51



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)