Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Helsingborg weende, maar de cirkel was rond

(voor Hugo Birger (1854 - 1887))

Je bent geboren op 12 januari 1854 in Stockholm. Jouw vader S.A. Peterson was een lithograaf in Stockholm. Jij studeerde van 1870 tot 1877 aan de Kunstacademie. In 1877 kreeg je een koninklijke medaille voor jouw schilderij 'Syndafallet'. In 1877 ging je naar Parijs. In de zomer van 1878 was je in de schilderscommune Barbizon in het Seine-et-Marne district, nabij het Fontainebleau-bos. Daar waren Carl Larsson en Carl Skanberg eveneens aanwezig.

In 1879 debuteerde je met het schilderij 'Rue Gabrielle' op de Parijse Salon, wat nu in het bezit van de Gothenburg Museum of Art is. In Granada ontmoette je Mathilda Gadea, met wie je trouwde. In Barbizon maakte je kennis met het plein-air schilderen. Vanaf 1879 woonde je samen met jouw vriend Ernst Josephson in zijn atelier in de Rue Gabrielle in Montmartre. Daar maakte je diverse werken, zoals 'Rue Gabrielle'. Jouw bekendste schilderij is 'Kunstenaarsontbijt in Café Ledoyen', waarin je het feestontbijt van de Zweedse kunstenaars in Parijs vastlegde. Hierbij werd je duidelijk door Monet, Manet en Renoir beïnvloed. Tijdens jouw ontbijt maakte je enkele schetsen en daarna liet je de kunstenaars voor jou poseren.

In 1881 en 1882 reisde je door Spanje en was je bijzonder onder de indruk het imponerende, heilzame zonlicht. In die periode schreef je jouw belangrijkste boekwerk 'Ontbijt in Granada'. In 1882 trouwde je met Mathilda Gadea, die je in Granada had ontmoet. Jullie gingen naar Parijs en Grez-sur-Loing. Na een oponthoud aan de Zweedse westkust, keerden jullie naar Granada terug. En vandaar gingen jullie naar Noord-Afrika. Dat resulteerde in schilderijen met Spaanse en Afrikaanse motieven en thema's, zoals waterdraagsters bij een waterbron. Je schilderde veel portretten van jouw collega-schilders, zoals Alfred Wahlberg, Albert Edenfeldt, Per Hasselberg, Robert Thegerström, Carl Larsson, Georg Pauli en Ernst Josephson.

In 1882 schilderde je jouw vrouw in 'De bruid' en jouw vrouw en haar zus in 'De twee zusters'. Je ging graag op studiereis naar Italië en het Oosten, omdat je van plan was om bijbelse onderwerpen in oosterse kleuren te schilderen. Vanaf 1877 had je diverse aanvragen voor een academische studiebeurs ingediend, maar je kreeg enkel in 1883 van de Konstakademien een toezegging van 400 SEK. In 1884 vroeg je voor de laatste keer een studiebeurs aan. In 1887 kreeg je gezondheidsproblemen en ging je van Frankrijk naar Zweden terug. Op 17 juni 1887 ben je op weg naar jouw huis in Hotel Mollberg in Helsingborg overleden. Je werd 33 jaar. Je bent begraven in de Nya kyrkogarden in Helsingborg, naast de kapel. Jouw goede vriend Carl Larsson maakte jouw grafmonument, wat sinds 2008 door een kopie is vervangen. Jouw werk is te bewonderen in het Gothenburg Museum of Art en het National Museum of Arts in Stockholm.

Schrijver: Joanan Rutgers, 30 december 2017


Geplaatst in de categorie: idool

4.5 met 2 stemmen 40



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)