nederlands.nl
Gebruikersnaam of e-mail:  Wachtwoord:    Registreren
















Top-5 beschouwingen:

1.
2.
3.
4.
5.


Categorieën:

actualiteit (96)
adel (1)
afscheid (4)
algemeen (19)
bedankt (3)
dieren (8)
discriminatie (8)
drank (6)
economie (11)
eenzaamheid (13)
emoties (16)
erotiek (2)
ex-liefde (1)
familie (8)
feest (6)
film (19)
filosofie (115)
fotografie (6)
geld (6)
geschiedenis (11)
geweld (3)
haiku (1)
heelal (22)
hobby (3)
humor (23)
huwelijk (1)
idool (1032)
individu (5)
internet (5)
jaargetijden (7)
kerstmis (8)
kinderen (20)
koningshuis (7)
kunst (39)
landschap (3)
lichaam (3)
liefde (32)
literatuur (496)
maatschappij (72)
mannen (2)
milieu (7)
misdaad (19)
moraal (18)
muziek (413)
natuur (20)
oorlog (16)
ouders (1)
overig (11)
overlijden (21)
partner (2)
pesten (4)
politiek (47)
psychologie (52)
rampen (7)
reizen (15)
religie (119)
schilderkunst (77)
school (5)
sinterklaas (4)
sms (1)
snelsonnet (1)
spijt (2)
sport (15)
taal (20)
tijd (26)
toneel (3)
vakantie (5)
verdriet (6)
verhuizen (1)
verkeer (6)
voedsel (3)
vrijheid (17)
vrouwen (11)
welzijn (13)
wereld (22)
werk (13)
wetenschap (25)
woede (4)
woonoord (5)
ziekte (31)


gedichten.nl


Garnier Projects





tabblad: beschouwingen

< vorige | alles | volgende >

beschouwing (nr. 3227):

De klasse van Carice

Subtitel: dystopie; afschrikwekkend toekomstbeeld


Deze beschouwing start ik met een citaat uit MIDDERNACHTZON van Jo Nesbo met een diagonale streep van rechtsboven naar linksonder of andersom door de 'o' van Nesbo...! Deze quote betreft de regels 1 t/m 5 van hoofdstuk 1 en is dus meteen de opening van deze, is het een literaire?, thriller:

---

'WAAR BEGINNEN WIJ DIT VERHAAL? IK ZOU WILLEN DAT IK KON ZEGGEN DAT WIJ BIJ HET BEGIN BEGINNEN, MAAR IK WEET NIET WAAR HET BEGINT. NET ZOALS VELE ANDERE MENSEN KEN IK NIET DE FEITELIJKE OORZAKEN EN VERBANDEN IN MIJN EIGEN LEVEN.'

en een citaat uit HET TANKSTATION OP DE ROUTE, gedichten van Jan Baeke:

---

'DE LEUGEN DIE WIJ IN ONZE HOUDING MOOI WILLEN HOUDEN.'

(In deze beschouwing echter moeten 'wij' en 'onze' door respectievelijk ZIJ en HUN worden vervangen.)


Beide zijn op mijn leven van toepassing. Werden en worden gebruikt, MISBRUIKT, zoals later in deze visie/overpeinzing helder en duidelijk de conclusie gaat zijn. De wijze waarop zowel destructieve als vitale krachten een rol in levens spelen, houdt mij bezig en actief. Vooral ook vanwege het feit dat ik zelf een slachtoffer ben geworden van zowel vernietigende als levenskrachtige gebeurtenissen die op mijn leven voor een deel helaas negatief, lees: zeer nadelig hun werking hebben doen gelden.
>
HUMANS HAVE HOPE BUILT IN. Anders hoef je 's-ochtends niet op te staan. (By Margaret Atwood)
<
1984; een waarschuwing tegen totalitaire regimes, zoals nazi-Duitsland dat net was verslagen en Stalins Sovjet-Unie. 1984 is grotendeels in 1948 geschreven en vervolgens in 1949 gepubliceerd. ANIMAL FARM; net als '1984' van de hand van George Orwell, waarin een groep dieren die er genoeg van heeft om als slaven van de mensheid te moeten leven, de macht in eigen handen neemt. Het resultaat is afschrikwekkend; dystopisch voor de dieren, aangezien hun levens in plaats van beter, slechts erger worden. Geen utopie, maar een antiutopie; een toekomststaat van verwerpelijk karakter. Volgens de Bijbel is de mens een schepsel, onderscheiden van en verheven boven de dieren. Mensen en dieren verschillen ten opzichte van elkaar voor wat betreft intellect, gevoel voor schoonheid en besef van goed en kwaad. Naturalistische evolutionisten daarentegen beschouwen zichzelf en daarmee de mensheid als een diersoort; door evolutie uit andere dieren voortgekomen. Het is wat mij betreft van geen enkel belang of wij als mensheid nu door creationisme of evolutie deze/onze aarde bevolken. Wel van belang is, hoe wij gedurende ons verblijf hier op deze globe, met onze wereld omgaan; resumeer en maak als gevolg van deze vermindering jouw, uw en onze gezamenlijke voetafdruk KLEINER...!


CARICE van HOUTEN, Leiderdorp, 5 september 1976, 'Geef Carice die rol en zij speelt haar', speelde in 'Een MEEUW', toneelstuk van Tsjechov, de rol van Macha, een aan wodka en zelfhaat verslaafde dochter.

In een interview met Halina Reijn, dat op moment van mijn tikken in 5 JAAR LATER wordt uitgezonden, valt de naam van Carice veelvuldig. Omgekeerd zou dat waarschijnlijk exact hetzelfde zijn; twee top-actrices die de (culturele) wereld op een professionele en aangename manier kleuren...! In GAME OF THRONES, prachtige opnames vanuit de Oude Stad van Dubrovnik, speelt Carice de rol van Melisandre. Meerdere verhaallijnen beschrijven de strijd van enkele adellijke families om de macht in het rijk, het mythische continent Westeros.

CARICE HAAR ROL WORDT GEPREZEN.

Buitenlandse recensenten zijn vol lof over Carice's vertolking, waarschijnlijk mede vanwege het feit dat zij, geheel in stijl van de serie, binnen twee afleveringen met ontbloot lijf is te zien. Als spirituele adviseur, een soortement van vrouwelijke Raspoetin, spreekt zij new-age mumbo-jumboteksten in een lang rood gewaad uit, om zo een oorlog uit te lokken. Zij drinkt vergif, zonder buikpijn te krijgen; ook een klasse van Carice...!


Dubrovnik, september/oktober 2017

schrijver

Schrijver: Annejan Kuperus, 13-01-2018

ajkuperusathotmail.com


Geplaatst in de categorie: film

Deze inzending is 26 keer bekeken

3/5 sterren met 3 stemmen.


Print   |   E-kaart   |  







Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

Naam:       E-mail:  

Bericht:

( vink aan als je niet wilt dat je emailadres voor anderen in beeld verschijnt)









vragen  |   links  |   zoek  |   contact  |   disclaimer  |   inhoud  |   rijmwoordenboek  |   gedichten.nl