Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Je creëerde één van de mooiste romanfiguren

(voor Sir Thomas Hardy (1840 - 1928))

Je bent geboren op 2 juni 1840 in Higher Bockhampton, een dorpje nabij Dorchester. Jouw vader Thomas (1811 - 1892) was een steenhouwer en een lokale bouwer. Jouw moeder Jemima Hand (1813 - 1904) was in Beaminster geboren. Jouw moeder gaf jou les tot jouw achtste jaar, waarna je naar een school Bockhampton ging. Je ging enkele jaren naar de Mr. Last's Academy for Young Gentlemen in Dorchester, waar je Latijn leerde en waar je aantoonde, dat je geschikt was voor een universitaire opleiding. Jouw familie kon dat niet betalen, waardoor je op jouw 16-de bij de lokale architect James Hicks in de leer ging.

In 1861 werd je voorzitter van de Architectural Association School of Architecture, in 1847 opgericht en met Robert Kerr als eerste president. In 1862 werd je student aan het King's College London, in 1829 opgericht door koning George IV en Arthur Wellesley, 1st Hertog van Wellington. In april 1862 werd je assistent-architect van Sir Arthur William Blomfield, de zoon van een Anglicaanse bisschop in Londen en verwant aan de architect Philip Charles Hardwick. Je bleef bevriend met Blomfield. In 1867 werd je een fellow van het Royal Institute of British Architects, in 1834 opgericht door diverse, vooraanstaande architecten. In 1889 werd je geridderd en in 1891 kreeg je de Royal Gold Medal voor architectuur.

Je bent twee keer getrouwd. Op 17 september 1870 ben je in de St. Peters Church in Paddington met Emma Lavinia Gifford (1840 - 1912) getrouwd. Jouw roman 'A Pair of Blue Eyes' is op jouw verkering met haar gebaseerd. Jullie gingen op huwelijksreis naar Rouen en Parijs. In 1885 ging je samen met Emma in Max Gate wonen, aan de rand van Dorchester. Jij hebt het huis ontworpen en jouw broer heeft het gebouwd. In 1891 verscheen jouw beroemdste roman 'Tess of the d'Urbervilles', jouw absolute meesterwerk, in 1979 door Roman Polanski verfilmd, met Nastassja Kinski in de hoofdrol.

Emma en jij konden geen kinderen krijgen en in 1895 verscheen jouw laatste roman 'Jude the Obscure', waarin je de Victoriaanse religie, seksuele zeden en het huwelijk bekritiseerde. Na 20 jaar huwelijksleven met Emma rommelde je met vele, andere vrouwen, zoals met jouw secretaresse Florence Emily Dugdale, een kinderboekenschrijfster.

Een andere minnares was Lady Sara Louise Blomfield, geboren als Ryan (1859 - 1939). Ze was 19 jaar jonger. Ze was een belangrijk, vroeg lid van het Bahá'í geloof, in 1863 door Mirzá Husayn-Ali Núri (1817 - 1892) gesticht, die het Bábisme verheerlijkte. Deze geloofsleer erkent de essentiële waarde van alle religies en de eenheid en gelijkheid van alle mensen. Ik reed ooit in een bus langs het Universele Huis van Gerechtigheid in Haifa en ik was enorm onder de indruk van de spirituele aantrekkingskrachten.

In 1914 zijn Florence Emily en jij in de St. Andrew's Church in Enfield getrouwd. Zij was 39 jaar jonger. Je bleef worstelen met het overlijden van Emma, waarbij je jouw wroeging met poëzie probeerde te verzachten. In december 1927 begon je aan pleuritis te lijden en op 11 januari 1928 ben je in Dorchester overleden. Je werd 87 jaar en je bent in de Poets 'Corner in de Westminster Abbey begraven, d.w.z. jouw as. Jouw hart werd bij jouw eerste vrouw Emma in Stinsford begraven. Na jouw overlijden werden jouw gedichten geprezen door Ezra Pound, W.H. Auden, Philip Larkin, Robert Frost en Dylan Thomas.

Schrijver: Joanan Rutgers, 18 januari 2018


Geplaatst in de categorie: idool

3.8 met 4 stemmen 40



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)