Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Geobsedeerd door spontane bloemenverkoopsters

(voor Victor Gabriel Gilbert (1847 - 1935))

Je bent geboren op 13 februari 1847 in Parijs. Als kind vertoonde je een technische begaafdheid in tekenen, maar jouw ouders konden geen kunstopleiding voor jou betalen. Je ging op jouw 13-de een tijd in de leer bij de decorateur-schilder Eugène Adam. Daarna studeerde je 's avonds aan de École de La Ville de Paris, maar je was vooral grotendeels autodidactisch. Je werd vooral door het dagelijks leven geïnspireerd. In 1873 debuteerde je op de Parijse Salon met 'Les Apprêts du Diner' en 'Avant le Bal'.

In het midden van de jaren zeventig werd je financieel ondersteund door Paul Père Martin, die de eigenaar van een kunsthandel aan de rue Lafitte was. Hij was verder een grote supporter van de Impressionistische beweging en hij promootte jonge en veelbelovende kunstenaars. Hij kocht vele werken van jou, die hij later aan jou terug gaf. In 1875 exposeerde je 'Portrait of Mme. M' op de Parijse Salon en was je meteen rijk genoeg om als schilder onbezorgd door te werken.

Rond 1885 schilderde je het liefdevolle, rustieke, kleurrijke schilderij 'De bloemenverkoopster' en het karakteristieke schilderij 'De bloemenmarkt'. Je schilderde ook het schilderij 'Jonge vrouw in de bloementuin', wat een meesterlijke ode aan de vrouw en de bloemengeur is. Rond 1890 maakte je het schilderij 'Bloemenverkoopster bij het Pont de Louvre'. Jouw schilderij 'De bloemenverkoopster op de Avenue de L'Opera' is ook zeer beroemd en weergaloos betoverend, net als 'De jonge bloemenverkoopster', 'Een Parijse bloemenmarkt', 'Flower Power', 'Picking Flowers' en 'Bloemenverkoopster achter de Madelaine Church'.

Martin's financiële hulp en promotiewerk zorgde ervoor, dat je immens populair werd. In die periode was je één van de meest progressieve artiesten. Van stillevens ging je naar realistisch werk. Je werd de schilder van Les Halles, wat destijds een druk gebied in Parijs was, met veel marktactiviteiten. Je schilderde er o.a. 'Un Coin de la Halle aux Poissons; le matin' over, waar je jouw eerste medaille voor kreeg. Je werd beïnvloed door de boeken van de naturalist Émile Zola, wat naturalistische schilderijen opleverde. Jouw schilderstijl kwam overeen met die van Pierre-Auguste Renoir, net als jullie voorliefde voor bloedmooie burgervrouwen. Tijdens de Parijse Salon in 1889 won je een gouden medaille. In 1897 werd je Chevalier de la Légion d'Honneur.

In 1926 ontving je de Prix Bonnat. Je moest veelal hard werken om rond te komen en de keuze van jouw onderwerpen sloten aan bij de populaire smaak van de beau monde van de Belle Époque. Naast het schilderen van Parijse taferelen schilderde je o.a. ook Luikse stadsgezichten. Je ging steeds meer de portretkunst uitvoeren. Vooral omdat dat meer geld in het laadje bracht. Begin 1933 maakte je het schilderij 'Liefdevolle bloemenverzorging', waarmee je de vrouw nogmaals eerde. Je overleed op 21 juli 1935 in Parijs en je werd 88 jaar. Jouw werk hangt o.a. in het Musée des Beaux-Arts de Bordeaux en het Hotel du Louvre.

Schrijver: Joanan Rutgers, 31 januari 2018


Geplaatst in de categorie: idool

4.3 met 3 stemmen 59



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)