Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Een groot schrijver onder de groten

(voor Jean de Bosschère (1878 - 1953))

Je bent geboren op 5 juli 1878 in Ukkel, België. Jouw ouders waren Charles de Bosschere en Nancy Maria Hélène Van der Stock. In 1884 verhuisde jij samen met jouw gezin naar Lier, waar je een getormenteerde jeugd had, vol affectie voor jouw misvormde zus Martha, wat je in jouw roman 'Marthe et l'Enragé' uit 1927 hebt beschreven. Je was dichter, romancier, essayist, schilder, boekillustrator en kunstcriticus.

In 1893 ging je naar de École d'Horticulture in Gent. In 1894 verhuisde je naar Antwerpen, waar je van 1896 tot 1900 naar de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten ging. Van 1901 tot 1905 was je geregeld in Parijs, waar je contact had met schrijvers, die grote passie voor het occultisme hadden. Op 25 maart 1905 trouwde je met Jeanne Fanny Alexandra Jones. Van 1905 tot 1914 schreef je regelmatig artikelen voor de tijdschriften 'L'Occident' en 'L'Art Flamand et Hollandais'. Vanaf 1907 publiceerde je ook diverse monografieën, met name over de Vlaamse kunst. In 1909 verscheen jouw eerste dichtbundel 'Béâle-Gryne', die jij zelf illustreerde.

Jouw illustratiestijl was een versie van de Art Nouveau en sterk beïnvloed door de tekenkunst van de illustrator/auteur Aubrey Vincent Beardsley. In 1909 was je bij een lezing van de Franse dichter/toneelschrijver/diplomaat Paul Claudel aanwezig, wiens roomse, spirituele werken jou hebben beïnvloed. Deze Paul was overigens een jongere broer van de wereldberoemde, tragische beeldhouwster Camille Claudel. In 1909 begon je een levenslange vriendschap met de Antwerpse, symbolistische dichter Max Elskamp. In 1911 verscheen jouw eerste roman 'Dolorine et les Ombres', waardoor je in 1912 van satanisme werd beschuldigd. Vanaf 1911 raakte je voorgoed bevriend met de Franse schrijver André Suarès.

Rond 1912 kreeg je een emotionele en morele crisis en heb je jezelf van het symbolisme verwijderd. In 1914 reisde je naar Italië. In 1915 vluchtte je naar Londen en ontmoette je o.a. John Gould Fletcher, Aldous Huxley, D.H. Lawrence, Ezra Pound, T.S. Eliot en Richard Aldington. In de jaren twintig en dertig illustreerde je talloze boeken van vele, Londense uitgevers. Zo illustreerde je o.a. de gedichten van Charles Baudelaire en Oscar Wilde. En ook de erotische werken van Ovidius, Strato, Apuleius en Aristophanes.

In 1920 ging je bij jouw geliefde Anne Véra Hamilton wonen, maar zij overleed in januari 1922. Eind 1922 ging je samen met jouw nieuwe geliefde Élisabeth d'Ennetières vanuit Londen naar Albano, nabij Rome. In de winter van 1925-1926 woonde je in Brussel en vanaf maart 1926 in Parijs, waar je met de avant-gardistische veelkunstenaar Antonin Artaud bevriend raakte. Je hebt Artaud sterk beïnvloed en je verbleef vaak samen met hem in Solaïa, nabij Siena, waar jij aan jouw vele romans en dichtbundels werkte.

Vanaf 1938 leed je een teruggetrokken bestaan in La Châtre. In september 1952 ontving je de Prix de la Méditerranée en in november 1952 het Mandat des Poètes. Je overleed op 17 januari 1953 in het ziekenhuis van Châteauroux, waar de legendarische en geniale acteur Gérard Depardieu is geboren. Je werd 74 jaar. Jouw dagboek 'Journal d'un Rebelle Solitaire' is nog steeds niet gepubliceerd. Dat wordt wel eens tijd.

Schrijver: Joanan Rutgers, 3 maart 2018


Geplaatst in de categorie: idool

4.5 met 2 stemmen 64



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)