Inloggen
voeg je bewering toe

Beweringen




Er zijn 10 reacties op deze inzending:

Naam:
Jacob
Datum:
28 juli 2012
Men heeft je bij Taaluniversum inderdaad niet begrepen. Je moet volgens mij inzien dat "wat mij betreft" iets zou kunnen betekenen als "- en daar kies ik voor -". Dan kun je dat zinsdeel zien als een tussenzin of tussenwerpsel en daar heb ik geen moeite mee.
Naam:
Katja Bruning
Datum:
27 juli 2012
Email:
katjabruningyahoo.com
Ik geloof niet dat ze mij helemaal begrijpen bij het Taalunieversum...
Zelf zie ik geen fout in mijn formulering, hoogstens zou ‘wat mij betreft’ tussen komma’s kunnen. Maar dan gaat de pit eruit vind ik.
Fred laat het ook afweten, dus ik laat mijn aforisme maar zoals het is.

VRAAG
L.S.,

Klopt deze formulering in taalkundige zin?

'Mijn eerste indruk van mensen is wat mij betreft in veel gevallen de laatste.'

Met dank voor uw antwoord en vriendelijke groet,

Katja Bruning

ANTWOORD
Nee, de formulering 'Mijn eerste indruk van mensen is wat mij betreft in veel gevallen de laatste' zouden wij afkeuren. Het is vreemd om over een eerste indruk te zeggen dat het de laatste is: er volgen altijd nog meer indrukken - iets wat 'mijn eerste indruk' inpliciet al aangeeft. Als u wilt zeggen dat de indrukken daarna doorgaans allemaal (tot en met de laatste indruk) overeenkomen met de eerste indruk, of dat de eerste indruk uiteindelijk vrijwel altijd juist blijkt te zijn, zou u een van de volgende formuleringen kunnen gebruiken:

- Mijn eerste indruk van mensen is wat mij betreft in veel gevallen blijvend.
- Mijn eerste indruk van mensen is wat mij betreft in veel gevallen juist.
- Mijn eerste indruk van mensen klopt meestal.


Met vriendelijke groet,
Namens het Taalunieversum,

Lydeke Roos
Naam:
Katja Bruning
Datum:
24 juli 2012
Email:
katjabruningyahoo.com
Ik heb, omdat Jacob ook twijfels had, die zin naar taaladvies.net gestuurd, hou jullie op de hoogte.

En bij nader inzien vind ik een punt achter de zin beter dan een uitroepteken.
Naam:
Katja Bruning
Datum:
21 juli 2012
Email:
katjabruningyahoo.com
Jacob, dank voor je bijval, waarmee je een goede indruk op mij hebt gemaakt.

Fred, hoe zou jij het dan formuleren?

Joanan, het ongenoegen is dan ook meestal wederszijds.
Naam:
Wilma de Bruïne
Datum:
21 juli 2012
Ja daar ben ik het met Katja eens. De eerste indruk is de beste, of die nou goed is of slecht.
Naam:
Jacob
Datum:
21 juli 2012
Email:
tijsterblomlive.nl
Joanan haalt wel heel hard uit naar deze onschuldige opmerking.
Zelf heb ik dagen dat ik tientallen mensen zie van wie ik een eerste indruk krijg met een zeer geringe kans dat er ooit een tweede zal komen. Bij een wandeling langs het strand of in de stad bijvoorbeeld. Dan kijk ik graag naar mensen. Naar zwervers, politieagenten, gewone mensen en bijzondere mensen. Soms zie ik iemand van wie ik best een tweede indruk zou willen krijgen, maar dat zijn uitzonderingen. Toch heb ik niet het gevoel dat ik oogkleppen draag, rigide ben, bevooroordeeld en weinig flexibel. Het kan allemaal wel, natuurlijk. Ook ik ben welwillender in mijn oordeel over mijzelf dan ik misschien zou moeten zijn.
En waar zijn al die ja-knikkers, Joanan? Ik heb er nog niet één gezien!

Fred vindt dit een kromme bewering. Ik neem aan dat hij zijn “taaltechnische” oordeel baseert op de bepaling “wat mij betreft”. Ik vind het wel meevallen. Zet die drie woorden in gedachten tussen beletseltekens en de zin lijkt mij redelijk correct.
Naam:
Fred
Datum:
21 juli 2012
Je maakt op mij geen indruk met deze kromme bewering, taaltechnisch ook geen hoogstandje.
Naam:
Joanan Rutgers
Datum:
21 juli 2012
Dat klinkt heel erg oogklepachtig, rigide, bevooroordeeld en weinig flexibel! Ik zou die ja-knikkers daarom maar wantrouwen!
Naam:
Fred
Datum:
20 juli 2012
Taaltechnisch gezien ben ik niet onder de indruk.
Naam:
Jacob
Datum:
19 juli 2012
Email:
tijsterblomlive.nl
Ik vrees dat je daarin niet alleen staat. Leuke bij deze bewering is dat je je afvraagt waarom dat zo is.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)