Inloggen
voeg je bewering toe

Beweringen




Er zijn 8 reacties op deze inzending:

Naam:
Hendrik
Datum:
20 maart 2013
Email:
klaassens38zonnet.nl
Hans, ik heb jouw reacties wel gelezen. Volgens mij kun je niet tegen deze vorm van humor. :-)
Ook inhoudelijk sla je de plank mis. Volgens het Frysk Wurdboek is een 'Grinslanner': 1. een inwoner van de provincie Groningen, 2. blaarkopkoe.
Als je geen Groninger bent, hoe komt het dan dat ik op het internet een verslag van de 30-april viering in Groningen heb gevonden?
Naam:
Hans Mooi
Datum:
19 maart 2013
Ach heer Klaassen, misschien kunt nog een keer mijn commentaar lezen. Hopelijk dat u dan de strekking wél begrijpt. En wellicht dat het dan ook tot u doordringt dat het feit dat ik géén Groninger ben, geheel los staat van de inhoud van mijn reactie.
Naam:
Hendrik
Datum:
19 maart 2013
Email:
klaassens38zonnet.nl
Hans, uit jouw reacties valt af te leiden dat je een Groninger bent. :-) Voel je je aangesproken?
Naam:
Hans Mooi
Datum:
18 maart 2013
Blijkt ook geringe achting voor een Amsterdams kind als we een pils en een anti-parkeerkeerpaal eveneens Amsterdammertje noemen?
Afgezien van de kwalijke generalisatie is hier verder sprake van taalkundige onwetendheid. 'Grinslanner' betekent niet 'blaarkopkoe', maar is de naamgeving voor een koe van het type blaarkop, evenals voor een inwoner van Groningen. Van minachting is geen enkele sprake bij dit fenomeen.
Naam:
J.H.W.Heilloos
Datum:
18 maart 2013
Wat een merkwaardige en onjuiste bewering.
Het leidt altijd tot ellende als we vervallen in generalisaties als 'de' vrouw, 'de' neger', 'de' Fries.
De schrijver weet blijkbaar ook niet dat een homoniem niet betekent dat de ene betekenis een negatieve connotatie aan de andere verleent. Als een hond 'herder' wordt genoemd, zegt dat niets over de waardering voor het beroep van herder.
Naam:
Hendrik
Datum:
17 maart 2013
Email:
klaassens38zonnet.nl
George en Nico: omdat ik een Groninger ben die al heel lang in Friesland woont, hoor ik vaak grappen van Friezen over Groningers en omgekeerd. Ik kan er wel om lachen.
Nico: bedankt voor de link naar de song van Ede Staal! Hem kende ik wel, maar dat lied nog niet.
Naam:
Nico Noorman
Datum:
16 maart 2013
Email:
niconoormanhotmail.com
Ja Hendrik, terwijl wij Groningers juist zo tolerant zijn.

www.youtube.com/watch?v=J24q_NEDCJo
Naam:
George
Datum:
16 maart 2013
Waaruit maar weer es blijkt dat discriminatie ook in onze nationale historie is ingebakken. Maar zolang het met een knipoog gebeurt is het prima leefbaar. Intussen ben ik er trots op uit de Groningse klei getrokken te zijn.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)