Inloggen
voeg je column toe

Columns

Inlevingsvermogen

T. zit achter het computerscherm, hij klikt met zijn muis en muziek vult de kamer. Ik luister. ‘Dit is de achtergrondmuziek bij de spelletjes van Maarten, op de tablet, zegt T. Het klinkt vrolijk. Een lekker ‘niets aan de hand deuntje’, zeg ik. Zoon zit aan tafel. Hij eet ondertussen een cracker met smeerkaas. Hij kauwt gretig, kijkt dromerig voor zich uit, alsof hij er niet helemaal bij is.

‘Papa, als je weer boos bent op je werk, dan zet je gewoon een ‘niets aan de hand muziekje’ op, zegt hij laconiek tussen twee happen door. ‘Ja, en dan wel jouw ‘niets aan de hand muziek’ natuurlijk, voegt hij eraan toe. Ik kijk verbaasd op. Het klinkt opbeurend, alsof hij zijn vader een schouderklop geeft. T. lacht bevrijd, hij draait zich om en kijkt Maarten even aan. Ik zie aan de blik in zijn ogen, dat Zoons opmerking doel treft.

Maarten komt uit school. Eerst kijkt hij een aflevering van Tom en Jerry, daarna pakt hij pen en papier. ‘Mama, ik ga iets opschrijven over gevoel. Kijk, je hebt boos, blij, verdrietig, wat heb je nog meer? vraagt hij. In het midden van het papier schrijft hij ‘gevoelens’. Er omheen trekt hij kriskras pijlen en schrijft de woorden op. ‘Bang’, antwoord ik en draai me naar hem om.
‘Precies, hier’. Zoon schuift mij ook een vel papier toe. ‘Nu jij, doe eens mee, wat ken jij allemaal voor gevoelens? Ik teken gezichtjes met uitdrukkingen. ‘Maarten, vraag ik, heb je dit op school geleerd, vandaag? Bij Juf Roos? ‘Nee, ik zag dit hangen bij Juf Juud, voor groep 4 en 5’. ‘Boos, kwaad, woest, razend, woedend, driftig, declameert hij. ‘Zo’, zeg ik onder de indruk.

Ben jij weleens boos? vraag ik hem terwijl ik doorschrijf. ‘Neu, niet vaak, ik ben meestal blij. ‘Maar net was je wel een beetje boos op mama, toch? praat ik verder, terwijl ik een blij gezichtje teken. ‘Dat heb ik toch aan je uitgelegd, zegt hij op onderwijzerstoon. ‘Dit is wat je kunt doen als je boos bent, schrijf maar op, tikt hij op mijn papier. ‘Je kunt even weglopen, je kunt tot tien tellen, je kunt erover praten, dat heb ik gedaan. Wat kun je nog meer doen? Nou, dit is al een heel rijtje Maarten, zeg ik, nog steeds onder de indruk.

Zijn er nog meer gevoelens? vraagt hij. ‘Je kunt ook zenuwachtig zijn bijvoorbeeld, zeg ik, weet je wat dat is? Oh ja, reageert zoon, ‘bij de jaarsluiting toen ik op het podium moest komen, toen was ik heel zenuwachtig mama’. Ik knik, ‘maar je deed het heel goed, zeg ik. ‘Ja, maar ik vond dat geen prettig gevoel’ antwoordt hij.

’s Avonds als hij op bed ligt, denk ik erover na. Wat een inlevingsvermogen ineens, voor een kleine jongen, denk ik vertederd. Toen hij in mijn buik zat, heeft hij alle gesprekken meegeluisterd, op mijn werk. Tientallen emoties en gevoelens zijn voorbij gekomen al die maanden. Een gekke gedachte, die ik voor mezelf houd.

De volgende dag rijden we samen op de fiets naar huis. De ene keer haalt hij me aan de binnenkant in, de andere keer aan de buitenkant. Mijn hart slaat een slagje over. We gaan door het park, zeg ik hem en voeg de daad bij het woord. Tot mijn verbijstering zie ik, dat zoon niet achter mij aankomt maar op eigen houtje de Zonnebloemstraat in rijdt: een drukke straat met auto’s, met bovendien veel zijstraten. Het is de kortste weg naar huis, dat wel. Ik keer om en rijd knarsetandend achter hem aan. Als we thuiskomen laat ik hem goed merken dat hij dit niet nog eens moet doen, omdat ik hem zo niet kan vertrouwen. ‘Het is bezorgdheid Maarten, je kunt fietsen, maar je kunt nog niet alles overzien in het verkeer’. ‘Boeit mij dat’, antwoordt hij.

Schrijver: Mohair
Inzender: monique louis, 7 februari 2015


Geplaatst in de categorie: kinderen

4.7 met 6 stemmen 301



Er zijn 2 reacties op deze inzending:

Naam:
nita
Datum:
20 februari 2015
Ik kan mij hier ontzettend goed in inleven!
Naam:
J.de Groot
Datum:
9 februari 2015
Mij hoor je niet ik zeg niks,
is niet nodig...toch?
Wat je schrijft is goed/leuk/enz.
Maar hoe je het schrijft, daar gaat het om.
Met humor dus.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)