Inloggen
voeg je column toe

Columns over reizen

Spuiten en Slikken op Reis

Op 2 augustus 2015 zag ik de uitzending van Spuiten en Slikken op Reis, wat hoogst interessant was en veel boeiender dan de uitzendingen, die enkel over de talloze variaties op seks- en drugsgebied gingen. Tim maakte een documentaire over Vissarion, de nieuwe Jezus Christus. Filemon dook onder in de trieste wereld van de dakloze drugsverslaafden in het geldaanbiddende Las Vegas, het meest lelijke symbool van het foeilelijke, keiharde, asociale kapitalisme.

Tim ging met een busje naar Petropavlovka, waar ongeveer 4000 volgelingen van Vissarion zijn neergestreken. In het centrum staat een soort kathedraal van hout ter ere van de meester. De meester zelf laat zich nauwelijks zien, onder het mom van onafhankelijkheidsstimulering. Vissarion is geboren als Sergey Anatolyevitch Torop (niet Toorop) op 14 januari 1961 in Krasnodar. In 1990 werd hij ontslagen als verkeersagent en kreeg hij een visioen, dat hij de nieuwe Jezus is.

Sergey stichtte de Kerk van het Laatste, Derde Testament en hij heeft wereldwijd zo'n 10.000 volgelingen. Hij is een mysticus en een sekteleider. Volgens hem en zijn volgelingen is hij de reïncarnatie van Jezus Christus. Dat is nogal wat en Tim weet hem tenslotte te ontmoeten. Knap hoe Tim de humor weet te bewaren tijdens zijn zoektocht. De regels: veganisme, geen ondeugden zoals roken, alcohol drinken, vloeken en geld bezitten. Het doel: alle religies verenigen.

Tim ondervraagt enkele aanhangers en het blijkt dat zij alles doen wat de meester hen opdraagt. Zegt de meester, dat ze moeten scheiden van hun vrouw, dan doen zij dat. Zegt de meester dat zij zichzelf moeten doden, dan doen zij dat. Zulke sektes hebben we al eerder meegemaakt. Een rare Jezus, die Vissarion. Tim ontmoet hem tenslotte en hij stelt hem wat vragen. Sergey zegt: 'Dieren zijn beter voor de natuur dan mensen!', waar ik het helemaal mee eens ben en velen met mij. Toch houdt 'Jezus' zich op de vlakte en vermijdt hij directe antwoorden. Hij lacht wat geheimzinnig en met guitige, altruïstische oogjes. Tim weet Hem/hem de high-five te geven en hij weet het luchtig te houden, terwijl de omwonenden van deze charlatan en zijn sekte-aanhang hem gewoon een geldwolf vinden, die weerloze mensen geld aftroggelt.

Filemon bezocht de mensen, die in tunnels onder de stad Las Vegas wonen, tunnels die bij veel regenval onderstromen. De meeste tunnelbewoners zijn drugsverslaafd en ze hebben hun woonverblijf voorzien van huiskamers, keukens, toiletten en slaapvertrekken met aangename bedden. De meesten zijn door de maatschappij uitgekotste mannen, ook jongemannen. Ze wonen nota bene onder de casino's, waar het grote geld rouleert. Een bizarre wetenswaardigheid. In die superrijke stad bekommert niemand zich om de zogenaamde losers, die ondergedoken zijn. Er is geen fonds of stichting, die hen aan beter onderdak wil helpen. Ze worden genegeerd, weggedacht, losgelaten.

Er woont ook een echtpaar in de tunnels en zij weten geld uit de casino's te halen, geld wat is blijven steken of ongezien achtergelaten en soms winnen ze wat. Op één avond hadden ze zelfs pakweg 3000 dollars te pakken. Als ze je snappen, mag je er nooit meer in. Er kwam veel regen en de tunnels stroomden vol met stromend water. Filemon kijkt naar de enorme ravage. Hij spreekt met enkele uitgeweken tunnelbewoners. Een oudere man woont er al zeven jaar en hij spuit voor het oog van de camera heroïne in zijn arm. Wat een afgesneden, geïsoleerde hopeloosheid. Zijn 30-jarige vrouw overleed aan longkanker en hij kon de hypotheek niet meer betalen. Hun twee kinderen zijn naar anderen gegaan. Hij stimuleert nou zijn veel jongere medetunnelbewoner om aan het werk te gaan, want die heeft misschien nog een kans. Die drugsverslaafde jongeman kreeg een baantje als gatenvuller in het asfalt van een parkeergarage. Als ze er achter komen dat hij drugsverslaafd is, kan hij wel weer inpakken.

Alle lof voor Tim en Filemon, die twee uitstekende, uiterst zinvolle reportages hebben gemaakt.

Schrijver: Joanan Rutgers, 3 augustus 2015


Geplaatst in de categorie: reizen

3.5 met 2 stemmen 238



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
harrem
Datum:
19 augustus 2015
En zo heb ik van die hele uitzending, die ik niet heb gezien, een scherp beeld. Dus ik heb hier een inhaalslag gemaakt.

Jou lezen is trouwens aangenamer dan naar die twee overbetaalde tv-makers kijken. In dat kader: bedankt

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)