Inloggen
voeg je column toe

Columns

Alleen voor mannen

Nee, dan heb je het als Bonobo beter getroffen.
Als wat?
Bonobo, je weet wel van die apen die overal een nummertje van maken.
Oh die?
Ja, ruzie goedmaken, even goeiemorgen wensen, ook als ze eten,
hoppa... ketsen!
Ja, maar ik heb gehoord dat ie er alleen maar even ingaat.
Dan nog, laat mij maar terugkomen als Bonobo!

Het is duidelijk de mannen aan het tafeltje hebben het naar hun zin.
Elke zonnige middag zitten ze vanaf een uur of 4 op het winkelpleintje van het terrein waar wij onze zomer-en winterresidentie gevestigd hebben.
Om beurten gaan ze de supermarkt binnen voor een koel sixpack dat eendrachtig en in hoog tempo soldaat gemaakt wordt. De lijken worden achteloos met een hand in elkaar gefrummeld.
Het zijn erg oudere jongeren, op de uiterste grens van houdbaarheid.
Ruim in het middel als teken van een gezonde dorst en met stembanden waar in de loop der jaren hele tabaksplantages overheen gegaan zijn.
Meestal ga ik er even bijstaan, want ik hou wel van de mannensfeer. Foute grappen, elkaar een beetje goedmoedig afzeiken, rare stiltes laten vallen, een onderbuikmeninkje of ineens een vertrouwelijk verhaal.
Maar ik blijf half op mijn fiets hangen want gaan zitten en een blikje opentrekken gaat me te ver. Ze kennen me. Maar er echt bijhoren ...
Het is leuk om van een afstandje een rondje mee te neuken en even one of the guys te zijn maar me echt nestelen doe ik niet.
Dat vind ik nogal hypocriet van mezelf, blijkbaar is het genoeg dat ik geaccepteerd word, zoals je op het schoolplein ervoor zorgde dat de sterkste jongens je ook wel een geinig kereltje vonden. Waar hoor ik dan wel bij, is de volgende vraag die ik mezelf stel, want na zo'n halve analyse ga ik in mijn ziel zitten schrapen tot het zeer doet.
Nergens bij, ja bij Mw.T, maar die heeft daar dan ook enkele decennia over gedaan.
Ik kon zowel eind jaren '80 in de mannengroep mijn draai vinden als nu bij Nico, Hans en Carel die nog eens opsteken en hun gesprek nieuw leven inblazen.

Mijn kleinzoon heeft nou een leuk bijbaantje
...?
Die loopt op Festivals met een biertender op zijn rug pilsjes te verkopen.
Zo, dat is ook wel iets voor jou Carel.
Lijkt me niet ( ik)
Hoezo niet?
Nou dan kan ie aan het eind van de dag zelf 12 liter afrekenen.
Op zeker, ga ik er in een stil hoekje onder liggen.
Kraantje open.

Met een; 'Mannen, de groeten maar weer', stap ik op.
'Is het nou BOnobo of boNObo', roept Nico me na.
'Dat voel je zelf wel als het zover is!'
Punt weer gescoord.
Want ik ben toch een beetje de stukjessschrijver hier.

Schrijver: trawant, 23 augustus 2015


Geplaatst in de categorie: algemeen

4.0 met 6 stemmen 98



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
Joanan Rutgers
Datum:
23 augustus 2015
Van teveel bier drinken word je impotent, dus vandaar dat mannen het iedere avond op een zuipen zetten, omdat ze geen bonobo-paradijs voor handen hebben, wat de vrouwen meteen tot de ware bonobo's maakt. Net zo misleidend en belachelijk als de reclametekst 'Barbecue en Jupiler, mannen weten waarom!'. Alle mannen piekeren zich tot laat in de nachten suf, maar er is geen enkele man, die echt weet waarom! Om de succesvolle jacht op vrouwen te bevorderen misschien? Man, man, wat een gruwelijke onzin.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)