Inloggen
voeg je column toe

Columns

Oud

Oud wordt hip. Beemsterkaas flirt met de ouderdom ter promotie van hun kazen.
In steeds meer reclames rukken de ouderen op, brillen, gehoorapparaten, scootmobielen, zalfjes, aandelen. Oud wordt interessant voor de reclamejongens.
Oud heeft wat te besteden, Oud wil nog wat. En oud is geen optie, vindt oud zelf.
De Stones gaan door tot in de eeuwigheid, Steve Tyler van Aerosmith is gerestaureerd en 68, Phil Collins doemt weer op, Patricia Paay telt terug en wordt straks als 20 jarige bijgezet in het op te richten museum van eeuwige jeugd, directeur; Jeroen Krabbe.
Oud grabbelt wanhopig naar die jeugd en gaat er met 40 jaar jongere toyboys of kindvrouwtjes vandoor.
Het kan ook niet anders of de babybomers gaan ook een stempel drukken op hun laatste levensfase.
En ik zie ze om me heen, joggend, Zwitserlevend of in een wielerbroekje gepropt. Zich suf vervelend in hun overwinterresort. Erger nog in identieke jekkers, stevige stappers of op hetzelfde type electrieke fiets.
Ik kan ze niet meer zien, de baardjes, de leesbrillen aan een touwtje, de gleufhoeden, vrolijke dassen, lange regenjassen, dunne staartjes. 70 is het nieuwe 50 wat een quatsch! 70 is gewoon senior, bejaard, oud!

‘Ik ben een jongen van 17 gebleven’, nog zo een. Wat heb je dan die andere 50 jaar gedaan? En het zijn er zoveel, het is een kale grijze plaag!
Mulder, Smeets, Postema, Groenteman, Verbeet, vastgeroeste habituees in DWDD.
Geen afscheid kunnen nemen, blijven plakken, arrogante betweters geworden, het blijft geen Woodstock!
Het is ook geen gezicht meer, die chagrijnige rimpelkoppen. Opzouten, plaats maken, met je derde leg, je oude kunstje, je tweede huisje in de Provence, je buikje, je lijfrentepolis en alweer een boekje over vroeger.

Dat gedweep met oude roem en die zucht naar bevestiging. Gisteren nog Boudewijn de Groot gezien die zich met zijn drie volwassen kinderen had gewaagd aan een documentaire over zijn leven. Leuke liedjes daar niet van hoor, maar wat een afwezige prutsvader van wiens gevoelsleven zijn arme kinderen nog steeds geen chocola kunnen maken. De jaren 60!

Hallo, de tijd verandert razendsnel hoor, we moeten alle zeilen bijzetten om in een verkruimelend Europa als welvarend land de komende 10 jaar het hoofd te kunnen bieden. En ouwe lullen staan alleen maar in de weg, zongen Koot en Bie jaren geleden al.
Er staat een prachtige generatie jonge frisse, creatieve mensen te trappelen om de aarde wat verder te brengen. Hun daadkracht en innovatie hebben we nodig.
Plaats maken dus. Word maar heel rustig heel oud, ga boven op je geld zitten, zet Abbey Road nog eens op. Maar mooi geweest, kop dicht, wegwezen!

The times they are a changing, weet je nog?

Trawant, bijna 66, bril aan een touwtje en altijd 9 gebleven …

Schrijver: trawant, 14 november 2015


Geplaatst in de categorie: actualiteit

4.0 met 11 stemmen 115



Er zijn 2 reacties op deze inzending:

Naam:
Len Cornelis
Datum:
15 november 2015
Sowieso ben ik liefhebber van schrijfwerk Trawant. In dit geval deel ik ook de inhoud ten volle. De babyboom generatie denkt 'forever young' te zijn. En ziet stoppen of accepteren als toegeven aan ouder worden. Alleen hun eigen ouders waren bejaard. Nee, zo zouden zij echt nooit worden.

Daarom blijven die betweters ons belerend toespreken. Liefst vanuit comfortabele posities van vet pensioen en fijne regelingen. En neem die pensionado Ferry Mingelen bij Jeroen Pauw ook maar even mee in deze zuurbrand. Er is echt goed te leven buiten de spotlights. Mens, durf je leeftijd eens aan!
Naam:
An Terlouw
Datum:
14 november 2015
FANTASTISCH geschreven. Heel erg gegrinnikt trouwens.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)