Inloggen
voeg je column toe

Columns

Henk-Jan gaat voor kat Rotje naar Dierenvoedselbank: Zonder haar heb ik niets

Huisdieren met een arme baas moeten zich soms behelpen. Daarom schieten burgers te hulp met een dierenvoedselbank, onder meer in Termunterzijl. Ze zijn nog maar net begonnen, maar hebben al 2160.5 klanten. Henk-Jan van der Sjaggierol (63) gaat ook, voor zijn kat Rotje.

Rotje is 10 jaar en belangrijk voor Henk-Jan. De Termunterzijlenaar heeft het niet breed, leeft van een uitkering en gaat sinds een paar jaar naar de Voedselbank. Sinds de opening van de Dierenvoedselbank Happy Beet in Termunterzijl, gaat hij ook daar naartoe. Sindsdien heeft Rotje altijd genoeg eten, wat daarvoor geen garantie was. Henk-Jan: "Ik deed mijn best, maar soms redde ik het niet. Als ik dan geen voer had, vroeg ik anderen om hulp."

Sip kijkt hij ons aan terwijl hij zijn zesde sigaret opsteekt en een fles Wodka uit de kast pakt en zichzelf inschenkt.
Hij laat ons de statistieken van jaarlijkse kosten van een huisdier zien:
Hond - 760 euro
Kat - 395 euro
Tonijn - 208 euro
Henk-Jan: ‘Dat hoeft dus niet meer, dat hulp vragen. Rotje kost 10 tot 15 euro in de maand. Ik ga elke week naar de Dierenvoedselbank, daardoor gaat het beter.’

Kat wegdoen?

Zou het niet beter zijn als Henk-Jan, die de eindjes soms bij elkaar knoopt, zijn kat weg doet?
Henk-Jan: ‘Nee. Dat zeggen mijn kinderen ook weleens. Maar ja, wat heb ik dan in het leven? Als ze me Rotje ook nog af zouden pakken, wat heb ik dan nog?’

‘Nou, ‘ opperen wij van Absurdistisch Magazine, ‘Dan heb je in ieder geval nog je dagelijkse sigaretten van, hoeveel kost dat per week?, eurootje of vijftig? En je Wodka.'
Henk-Jan kijkt ons glazig aan. ‘Ja, verduidelijken wij; stop met roken want van vijftig euro per week kun je behoorlijk wat kattenvoer kopen en hoef je niet meer naar de Dierenvoedselbank. En o ja, hoeveel kostte die tatoeage op je arm eigenl..

Aan het laatste woord komen wij van Absurdistisch Magazine niet meer helemaal toe want Henk-Jan geeft ons een knuffel met een volle asbak en gooit ons zachtjes schoppend de deur uit.
Kat Rotje ziet het allemaal likkebaardend aan...

Schrijver: van Gellekom, 18 september 2017


Geplaatst in de categorie: humor

3.5 met 2 stemmen 174



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)