Inloggen
voeg je column toe

Columns

Bedenkingen bij een zonsondergang

Gisteren weer een prachtige zonsondergang gezien. Ik zat op een stoeltje voor een strandcafeetje met mijn blote voeten in het zand.

Naast mij hoorde ik een Franse toerist tegen zijn zoontje zeggen: “Wat je daar ziet is acht minuten geleden gebeurd. De zon is al acht minuten geleden over de horizon verdwenen.”

“Hoezo?”, zei zijn zoontje. “Ik zie de zonsondergang toch?”

“Het licht van de zon heeft acht minuten nodig om de aarde te bereiken aan een snelheid van 300.000 kilometer per seconde, begrijp je? Daarbij komt nog dat de zon niets doet, het is de aarde die beweegt. Stel dat de zon plots ophoudt te bestaan, dan nog zou je deze zonsondergang zien wegens die acht minuten die het licht van de zon nodig heeft om de aarde te bereiken,” verklaarde de vader.

Ik hoorde eindelijk weer eens een degelijk opgeleide persoon praten. Word wetenschap tegenwoordig nog onderwezen op school zoals in mijn tijd? Weet de jeugd van tegenwoordig dat er miljarden sterren zijn in ons Melkwegstelsel en dat er miljarden andere Melkwegen zijn? Begrijpen zij dat onze zon gewoon een kleine ster is en dat er planeten zijn met drie zonnen?

In Indonesische scholen weten de leerlingen dit niet, want de Minister van Onderwijs heeft opdracht gegeven om meer godsdienstlessen in te lassen, dit ten koste van de lesuren besteed aan wetenschap.

Geen wonder dat slechts drie moslims ooit een Nobelprijs voor wetenschap hebben gekregen. Zeer betekenisvol is het feit dat het graf van de Pakistaan Abdus Salam (Nobelprijs Fysica in 1979) beschadigd werd; op zijn grafsteen stond geschreven: “First Muslim Nobel Laureate”. Bij bevel van een Pakistaanse rechtbank werd het woord “Muslim” verwijderd omdat Abdus Salam behoorde tot de Ahmadi Moslims (Ahmadiyya) die niet erkend worden als “echte” moslims en dus gewoon beschouwd worden als ketters.

Kinderen moeten aangemoedigd worden om vragen te stellen over de natuur en mogen geen antwoorden krijgen die gebaseerd zijn op onveranderlijke dogma’s van oude religieuze boeken. Alleen dan kan gegarandeerd worden dat er in de toekomst nog wetenschappers bestaan.

De wereld heeft meer behoefte aan natuurkundigen, scheikundigen, biochemische en werktuigkundige ingenieurs dan aan sociologen en marketing managers. Om even een open deur in te trappen: dankzij mensen die wetenschap studeerden hebben wij het internet, de mobiele telefoon en de vooruitgang in de geneeskunde.

Moedig je kinderen en kleinkinderen aan om te kiezen voor een wetenschappelijke carrière!

Schrijver: Dirk Vleugels, 14 februari 2018


Geplaatst in de categorie: wetenschap

4.0 met 3 stemmen 105



Er zijn 2 reacties op deze inzending:

Naam:
Ton Hettema
Datum:
17 februari 2018
Er is m.i. geen hogere religieuze opvoeding mogelijk dan kinderen kennis te laten maken met, en ze na te laten denken over, deze ongelooflijk grootse en fascinerende wereld waarin we leven, en ze zo mogelijk uit te leggen hoe de werking ervan in elkaar steekt. Geen andere bezigheid die de goden zo behaagt dan mensen die bezig zijn de geheimen te ontrafelen die in de oneindige schepping verborgen zijn.
Naam:
Joanan Rutgers
Datum:
14 februari 2018
De op hol geslagen werkmaatschappij doet alsof er veel behoefte aan IT-ers en technici is, maar dat is één en al misleiding. Door die aanvraag gaat de maatschappij namelijk regelrecht naar de verdoemenis. De technologie is inhumaan.
De overbelasting van de intellectuele vermogens van jonge mensen leidt tot acute stress en burn-out.
Oude ambachten/handarbeid spreken wat mij betreft veel meer tot de verbeelding.
Laten we weer meer humane beroepen gaan promoten en instellen!...

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)