Inloggen
voeg je column toe

Columns

Het wespennest extra tarten

Wereldleider Donald Trump steekt zichzelf binnenkort opnieuw in het gevaarlijke wespennest Syrië. Terwijl ik dit schrijf kan het al gebeuren of gebeurd zijn. Het gaat om een vergeldingsactie als reactie op de gifgasaanval op zaterdag 7 april 2018 in Douma. De rebellenenclave daar heeft zo'n 70 sterfgevallen te betreuren, waaronder vele kinderen. Amerika denkt zeker te weten, dat het Syrische leger die gifgasaanval heeft uitgevoerd, terwijl de Syrische regering en Rusland dat stellig ontkennen. Maria Zakharova van het Russische ministerie van Buitenlandse Zaken zei, dat Amerika hun 'slimme raketten' beter op de terroristen kunnen afvuren, dan op de Syrische regering. Bovendien denkt ze dat de Amerikanen met hun raketten het gifgasbewijs willen vernietigen. Terwijl president Vladimir Poetin een lezing hield over het belang van wereldwijde diplomatie in een huidige wereld vol chaos, komt gekke Donald opeens op de proppen met een vergeldingsactie. Vladimir predikt de vrede en wie zit ons allemaal opeens dwars, mafkees Donald met zijn huwelijksproblematiek en misstanden in het Witte Huis en de inval bij zijn advocaat, wat hij gek genoeg 'een aanval op Amerika' noemde. In feite was het enkel een aanval op hem en dat weet die aan grootheidswaanzin lijdende boer met kiespijn maar al te goed. Hij is een meester in het verdoezelen van zijn criminele activiteiten en het hanteren van paniekzaaiende afleidingsmanoeuvres.

'Maak je klaar, Rusland, want ze zullen komen, mooi, nieuw en slim!', twitterde hij, alsof hij op zijn gemak en voor zijn kick een videogame zit te spelen. Alsof hij op een kleuterspeelplaats zelfgevouwen vliegtuigjes naar de kleuters, die hij niet mag, zit te gooien. 'Hé, Vladimiertje, duiken jóh!'. Zolang die onberekenbare macho president is, is de wereldvrede in gevaar. Bovendien is Syrië alleen maar gebaat bij wederopbouw en niet met extra vernietigend wapengeweld. Die gifgasaanval is al gebeurd en een vergeldingsactie doet daar niets aan af. Wraak is altijd een verkeerde keuze. Want zo houd je de oorlog in stand. Natuurlijk is Assad een beest en een monster, maar dat ben je zelf ook, wanneer je massavernietigingswapens gaat gebruiken. Dan kies je voor hetzelfde destructieve niveau van denken en handelen. Straffen werkt altijd averechts en desastreus voor de korte en lange termijn. Wie die gifgas ook heeft gebruikt, domme Donald laat zich weer gemakkelijk uit de tent lokken. Een aanval met kruisraketten zal zijn reputatie meer en meer doen kelderen, want hij verlengt daarmee alleen maar de verhitte gemoederen in dat oorlogsgebied. Ik ben er voor dat iedere aanstaande president van Amerika eerst een universitaire studie psychologie moet voltooien. Als hij echt een wijs mens zou zijn, dan zou hij zich verre van bemoeienis met dat akelige wespennest houden. Verder liggen de Russen daar gelegerd en die kun je ook beter niet tarten. Die geloven wel in de integriteit van Assad en dat is dan maar zo. Laat ze er zelf maar achter komen, maar beschuldig ze niet schaapachtig van het overdreven feit, dat ze met een beest samen heulen, wat kinderachtige Donald onlangs deed. Dat kan wel zijn, maar blijf kalm en beschaafd uit uiterst strategisch oogpunt.

Je kunt er natuurlijk vergif op innemen, dat weirdo Donald op zijn strepen gaat staan en Twitter op gevaarlijke wijze vermengt met de acties van de Amerikaanse strijdkrachten. Hij laat niet met zich sollen, ook omdat hij weet, dat zijn Amerika de sterkste legermacht op aarde heeft. Hij voelt zichzelf genoodzaakt om Assad en zijn boevenbende terecht te wijzen. Door spierballenactie met dodelijke kruisraketten dwingt hij de Syrische regering om geen gifgas meer te gaan gebruiken. Wat hij niet beseft, is dat zijn angstaanjagerij alleen maar meer boosheid opwekt. Het zal een averechts effect opleveren. De oorlogssferen worden alleen maar extra aangewakkerd. De Russen zullen zoveel mogelijk Amerikaanse kruisraketten uit de lucht schieten en zelfs, zoals ze dreigen, de Amerikaanse oorlogsschepen in het oosten van de Middellandse Zee vernietigen. Of dat laatste ook daadwerkelijk gaat gebeuren, valt te bezien. Er wordt over en weer namelijk volop geblufd. Doemdenkers voorspellen een Derde Wereldoorlog. Zo ja, dan weet je ook meteen dat de mensheid knettergek is, want dit Syrische wespennest kun je beter met rust laten, inplaats van er van alles en nog wat aan te verbinden. Dat verdomde land is een Derde Wereldoorlog echt niet waard! Bovendien hebben we al genoeg te stellen met de vluchtelingen uit dat door een burgeroorlog verwoeste land. Je hebt mensen, die gespecialiseerd zijn in het verwijderen van een wespennest. Laten we die maar naar Syrië sturen!...

Schrijver: Joanan Rutgers, 12 april 2018


Geplaatst in de categorie: oorlog

4.0 met 2 stemmen 943



Er zijn 2 reacties op deze inzending:

Naam:
Joanan Rutgers
Datum:
18 april 2018
Ik vermoed dat jouw reactie op de verkeerde plek is komen te staan, maar nevertheless kan het goed uitwerken en is de boodschap trefzeker en duidelijk. Ik heb het poëtische werk van Fernando Pessoa in de vertaling van August Willemsen gelezen en ik herinner mij inderdaad het esthetisch quiëtisme van Pessoa. Ook de vele pseudoniemen die hij gebruikte, waardoor ik dacht, dat hij mogelijk schizofreen zou zijn en wat niets aan zijn sublieme poëzie afdoet. August zat eens voor mij tijdens Poetry International, terwijl hij stomdronken was en onder begeleiding van het podium werd gehaald. Anna Enquist zat naast hem. En ja, ik hou ook voornamelijk van de schoonheid, die ik graag adoreer. Ik zie de subtiele schoonheden overal om mij heen en dat wekt de creativiteit in mij op. God is Liefde en Schoonheid ineen. Ik ben een absolute kunstminnaar, maar nog veel meer een natuurminnaar. De kunstzinnige natuurfenomenen zijn door geen kunstenaar te evenaren. Daarom werd onze Van Gogh knettergek. De Goddelijke Natuur was hem steeds vele stappen voor. Via (rationele) filosofie kom je nooit tot een hoge staat van verlichting, via het aanbidden van de schoonheid kan dat wel. Maar let op, het gaat dan wel om de zuivere intentie en overgave van de kijker. Loutere platvloersheid leidt nooit tot hogere regionen. Louteringsplatvloersheid kan echter wel tot verlichting leiden. Ik heb geen hoge pet op van de ratio en het denkvermogen, ik heb er dan ook alles aan gedaan om dat in mijzelf te vernietigen en te wissen. Of zoals Arthur Rimbaud stelde, te ontregelen. Voor rationeel zwaarbelaste artiesten is er vaak geen andere optie om gelukkig te worden. Psychische vergiftiging door ouders en milieu en kerkistisch gedoe vraagt om sterk antigif. Totale zelfbevrijding via de meest extreme wegen en methoden. Anders verstik je. In de zuidelijke landen wordt veel meer waarde aan gevoeligheid in combinatie met kunst gehecht. De Nederlanders zij nog steeds veel te rationeel en calvinistisch. In wezen pas ik beter in Spanje, Italië of Zuid-Frankrijk. Of Portugal, hé Fernando!...
Naam:
inekebroeckx
Datum:
12 april 2018
Lieve Joanan,
Ik vergeet je niet en veel dank weer voor je commentaar. Al in mijn gymnasiumtijd ontstond bij
mij een tweedeling en een strijd tussen verstand
en gevoel, die ik beide waardevol acht voor het menselijk geluk. In de lessen over Europese cultuurgeschiedenis leerden we over Romantiek en Rationalisme. Ik verlang er eigenlijk nog steeds
vurig naar veel te "theoretiseren" maar ben hiertoe nog moeilijk in staat en geef vaak de voorkeur aan creativiteit, emotionaliteit, esthetische beleving en sociale contacten. Heb je
misschien gehoord over het "esthetisch quietisme" van Pessoa. Hij gaat ervan uit dat de (filosofische) vragen hoe dan ook onoplosbaar zijn
en geeft daarom de voorkeur aan de schoonheidsbeleving. Ik vraag me echter af of je niet vegeteert als je alleen maar op je gevoelens drijft en dat lijkt me ook niet zo wenselijk
Hopelijk leidt dit tot begrip tussen ons, al ligt
voor jou de zaak ongetwijfeld anders

Heel veel liefs en dank en sterkte, kracht en moed indien nodig

Ineke

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)