Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

KERSTMUZAK

Af en toe moet je naar de supermarkt om boodschappen te doen. En soms moet je naar de HEMA, of een ander warenhuis, omdat je sokken nodig hebt. Gedurende de rest van het jaar is dat een doodgewone routine. Maar in deze donkere dagen voor kerstmis is dat een kwelling. Amper heb je de afgezaagde sinterklaasdeuntjes overleefd of de kerstengeltjes druipen uit het plafond. Soms heeft het een religieuze klank maar meestal klinkt het gewoon kitscherig Amerikaans.

Als het kerstfeest al ooit een christelijke achtergrond heeft gehad, dan is die wel volledig in de mist verdwenen. Ook de voorchristelijke, heidense traditie is nog nauwelijks te herkennen in de mallemolen van kerstconsumptie. Onlangs las ik dat sinterklaas ook al een vroeggermaanse oorsprong heeft: dondergod Donar rijdt op zijn paard door de lucht en gooit met vurige pijlen in het rond. Zo zijn we in deze donkere dagen voor kerst aan de heidenen overgeleverd; de heidenen van het grootkapitaal die ons gewone stervelingen duidelijk maken dat we maar voor één doel op aarde zijn: consumeren.
Ik geloof dat ik maar een winterslaap ga houden.

#*#

Schrijver: Geert Kruideren, 12 december 2006


Geplaatst in de categorie: kerstmis

2.9 met 7 stemmen 833



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)