Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

BIOBRANDSTOF

Stijgende brandstofprijzen, mede als gevolg van schaarser wordende olie, hebben geleid tot stijgende populariteit van brandstof uit plantaardige grondstoffen. Op alle mogelijke manieren wordt aan de toenemende vraag naar biobrandstof voldaan. Dit leidt tot discussies over de vraag of die toenemende productie van gewassen als palmolie, maïs en soja niet ten koste zal gaan van de productie van voedselgewassen. In Mexico zijn maïsproducten onbetaalbaar geworden voor arme mensen omdat de brandstoffenindustrie de prijs voor maïs opdrijft. Een boeiende discussie die we ons een aantal jaren geleden nauwelijks konden voorstellen.

Toch is biobrandstof al veel ouder dan we denken.
Ik ben opgegroeid op een boerderij, zo’n ouderwets ‘gemengd bedrijf’ met koeien, varkens en kippen op een paar hectare bouw- en grasland. De voornaamste krachtbron op ons bedrijf was een 1pk tractor van het merk “BLES”. Die tractor liep op biobrandstof: haver en gras. We hoefden met onze tractor nooit naar een tankstation; hij haalde zelf zijn brandstof uit de wei of de voerbak. Hij was uiterst zuinig in onderhoud en beslist niet veeleisend. Af en toe een stel nieuwe banden - sorry, hoefijzers – en hij liep weer als een zonnetje. Hij leverde energie voor de werktuigen en voor het vervoer van de producten .

Zo komt alles terug, alleen op een andere manier dan we verwachten.

#*#

Schrijver: Geert Kruideren, 6 maart 2007


Geplaatst in de categorie: milieu

2.8 met 5 stemmen 710



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)