Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

Stimulerende wanorde

Over organizen bestaan nog een hoop misverstanden. Veel mensen denken dat ik als organizer wel zal adviseren om zoveel mogelijk weg te gooien. Of dat hun huis zo leeg mogelijk moet zijn en dat er geen losse kranten mogen rondzwerven. En dat je van een organizer een superstrakke planning moet maken.

Neem de schrijvers David Freedman en Eric Abrahamson. In hun boek, de wet van de stimulerende wanorde (de Engelse titel is veel leuker: a perfect mess) gaan ze tekeer tegen organizers die je zouden adviseren om enorm veel tijd door te brengen met organiseren en ordenen en die je zouden adviseren om enorm veel opbergmiddelen aan te schaffen.

Freedman en Abrahamson schrijven dat er een soort natuurlijk evenwicht is tussen rommel en de tijd die je besteedt aan ordenen. Een zekere mate van rommel kan productief zijn: de stapel met onderhanden werk op je bureau ligt lekker dicht bij de hand, omdat je er toch steeds mee bezig bent. Sterker nog, zij beweren dat een beetje troep de creativiteit bevordert: in een stapel post kun je een vergeten artikel tegen komen dat een heel nieuwe invalshoek geeft bij je huidige project.

In feite ben ik het hier helemaal mee eens. Het gaat er natuurlijk om dat je je spullen zodanig organiseert dat je meer tijd hebt voor andere dingen. Dat je een deel van de dag inplant, zodat je de rest van de dag vrij kunt zijn. En het kan niet de bedoeling zijn dat je meer tijd besteedt aan opruimen dan aan je eigenlijke taken of aan de zaken die werkelijk belangrijk zijn in het leven. En dus is er een omslagpunt. Na dit omslagpunt ben je aan het opruimen om het opruimen en niet meer omdat het iets toevoegt. Het gaat er juist om het evenwicht te vinden waar je je prettig bij voelt.

Schrijver: Yvonne de Bruin, 19 april 2007


Geplaatst in de categorie: welzijn

2.1 met 15 stemmen 1.119



Er zijn 3 reacties op deze inzending:

Naam:
Ian McCullough2000
Datum:
23 april 2007
Email:
ian_mccullough2000yahoo.com
Volgens Stephen Covey, ik neem aan dat je de naam kent, is het organiseren.
Ik ben zelf een fanatiek gebruiker van mijn "planner" en organiseer mijn dag en taken volgens een beproefd systeem.
Organiseren beschrijft precies wat het is. Volgens de Van Dale :
or·ga·ni·se·ren (ov.ww.)
1 een bepaalde structuur aanbrengen

en dat is PRECIES wat je doet.

Vat dit alsjeblieft niet verkeerd op maar ik ben moe van het gebruik van engelse woorden, vooral als die verkeerd zijn, terwijl er prima Nederlandse termen bestaan.
Naam:
Yvonne de Bruin
Datum:
20 april 2007
Email:
infoopgeruimdorganizing.nl
Beste Ian,

Ik ben met je eens dat het geen goed Nederlands is, maar 'vernederlandst' Engels. Er bestaat eigenlijk geen goed Nederlands woord voor het Engelse begrip organizing. Organiseren dekt voor mij de lading niet. Dat doet te veel denken aan organisatie-advies en dat is niet wat ik doe. Ik coach mensen bij het aanbrengen van structuur en orde. In hun huis, in hun agenda en in hun financiën. Als je een beter Nederlands woord hiervoor weet, dan houd ik me aanbevolen!
Naam:
Ian McCullough
Datum:
19 april 2007
Email:
Ian_mccullough2000yahoo.com
Wat is in hemelsnaam "organizen"? Het is zeker geen Nederlands en volgens mij en Dictionary.com ook geen Engels. "organizer" is tenminste nog Engels.
Natuurlijk woorden als organiseren en organisator zijn niet indrukwekkend, maar staan wel in de Van Dale.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)