Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

Die paus toch...

Vooropgesteld: ik ben niet van katholieke huize. Mijn wieg stond in een hervormd jaren50-gezin, hard werken en op de 1e dag van de week allemaal in 's zondagse kleren naar de kerk.....
Ik heb ook niet zoveel met de Paus, maar wierook ruikt lekker en daar word ik blij van, hoewel iedereen in huis begint te klagen als ik zo'n bui heb....
En een wijwaterbakje heb ik ook, zelfs water zit er in en de wijding denk ik er zelf bij en dat voelt ook goed. Als ik er langs loop, doop ik mezelf soms even...

De leuke speeltjes in de roomse kerk hebben me altijd erg bekoord. Er waren beelden en schilderijen, verkleedspullen en een belletje...
Met mijn loyaliteit tegenover de roomsen zit het wel goed denk ik.

Totdat..... ik deze week las dat de paus het voorgeborchte af gaat schaffen....
Het voorgeborchte...wat is dat ...en ....kan de paus dat zomaar afschaffen???
Ik heb wat research verricht en wat blijkt:
Kinderen die overlijden voordat zij gedoopt zijn, komen niet in de hemel, want ze zijn niet gereinigd van de erfzonde.
Erfzonde....Wie bepaalt dat bij een pasgeborene?
Maar goed.... waar blijven die kinderen dan? Naar de hel gaan ze ook niet, want ze hebben nog niets slechts gedaan.
Telt die erfzonde dan niet?
Dus....heeft de kerk iets bedacht: het voorgeborchte, een soort bijkeuken, tussen woonkamer en kelder.
Bedacht? Ja bedacht, want .....waarom kunnen ze het anders afschaffen?

Gisteren was ik op zo'n katholieke begraafplaats. Ik zag daar een steen voor naamloze kinderen, apart van alle andere stenen....
Deze kinderen mochten niet begraven worden op een gewijde plek.
Stel je het verdriet van een gelovige ouder eens voor....
En nu wordt door de paus deze 'regel' afgeschaft!
Wat moeten die ouders nu?
Je kunt je kind maar 1 keer begraven PAUS!

Schrijver: Tjilp, 27 mei 2007


Geplaatst in de categorie: discriminatie

2.8 met 10 stemmen 733



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
Judith Huber
Datum:
17 december 2007
Tja, vanuit het verre verleden is er altijd gewoekerd met "het geloof"!

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)