Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

Het leven was vroeger zoveel eenvoudiger...

Vroeger dronk ik heerlijke koffie!
Koffiemaalsel in de filter, heet water er over, even wachten en binnen no time: in je universele glazen koffiekan krachtige filterkoffie waar je vriend en vriendin een plezier mee deed.

Alsof dit te veel werk was, kwam het automatische koffiezetapparaat, dat je werk uit handen nam maar dat ook overliep omdat de antidruppelaar het ongemerkt begeven had. En als je per ongeluk een keer de glazen kan een tikje had gegeven, dan kostte het veel moeite om juist deze merkkan te achterhalen, waarvan de prijs uiteindelijk dermate hoog bleek dat je beter een geheel nieuw apparaat kon aanschaffen.

Enkele jaren her introduceerden Philips en Douwe Egberts de sensatie van marketing-minnend Nederland: de Senseo. Koffie die niet te zuipen is. Met een vals schuimlaagje. Van mij mag Big Mouth Youp van ‘t Hek ouderwets gaan buckleren tegen de wansmaak van deze coproductie.

Weg dus met mijn Senseo en de Nespresso aangeschaft!
Wekt perfect, grandioze koffie.
Maar mijn ellende is fors toegenomen.
Naast het opladen van mijn mobiele telefoons, het onthouden van mijn pincodes, het uploaden van mijn TomTom, het deleten van mijn spam, het flossen van mijn tanden, het downloaden van mijn digitale foto’s etc. etc. moet ik nu ook dagelijks veel energie besteden aan de keuze van mijn koffievariant.

Wordt het de pittige ristretto?
De krachtige roma?
Of de notige volluto?
De zachte finezzo?
En zo kan ik nog wel even doorgaan, wat ik dan ook bij iedere koffiesessie doe.
Waarbij mij na de definitieve keuze de twijfel bekruipt of dit wel de goede keuze was of dat ik toch voor ‘decaffeinato intenso’ had moeten gaan?

Ik ben er zo moedeloos van geworden dat ik ten einde raad naar zolder ben gegaan en mijn oude glazen filterkoffiepot te voorschijn heb getoverd.
Helaas: mijn ouderwets opgegoten koffie is weggelopen langs een onzichtbaar barstje van de tijd.

Gedwongen afscheid van een periode; maar ik ben intens blij dat ik deze keuze nu tenminste niet meer heb…

Schrijver: Dagschrijver, 10 juni 2007


Geplaatst in de categorie: drank

3.3 met 16 stemmen 1.578



Er zijn 4 reacties op deze inzending:

Naam:
Fieke
Datum:
24 maart 2008
Bij ons thuis wordt de koffie nog altijd opgegoten, kost misschien iets meer tijd, maar de koffie is zoveel lekkerder. En zoveel extra moeite is het ook weer niet :)
Naam:
Rina van Dijk
Datum:
10 juni 2007
Ik moet me tegenwoordig haast verantwoorden als ik beken: geen afwasmachine, geen droogtrommel, geen dvd-speler, geen mobiele telefoon (of je moet die koelkast van 10 jaar geleden bedoelen, die ik alleen meeneem als ik met de auto wegga) geen senseo-apparaat, geen fotoprinter, geen fiets met meer dan drie versnellingen te hebben.
Maar o, wat heb ik een heerlijk leven. En nog geld over ook om écht leuke dingen te doen.
Reken maar dat ik jullie zielenpoten allemaal uitlach.
Naam:
Consumentenman
Datum:
10 juni 2007
Nespresso is anders wel mooi excellent, uniek, exclusief, totaal en bovendien de ultieme koffiebeleving. Zo staat het in de glimmende bijbel die de leden van de Nespresso-sekte 2x per jaar in de bus krijgen. Een intrigerende poging van de marketeers om de reeds gewonnen koffiedrinkers te verheffen door jezelf een bos veren in de geniale reet te steken.
Kortom aanleiding genoeg om de slachtoffers van deze cup-gekte uit te lachen en na te wijzen.
Maar nog steeds geen reden om die smerige, altijd lauwe, dunne filterkoffie op te hemelen als verloren glorie!
(Bah)
Naam:
geert kruideren
Datum:
10 juni 2007
Email:
geert.kruiderendigitaaltafel.nl
Zo kom je met al je moderne technische vernuft op de koffie ;-)
Zelf zet ik al 20 jaar koffie in zo'n simpel espresso-potje dat ik ooit in Rome heb gekocht.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)