Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

Stilte!

De schrijver en zijn geliefde wilde onlangs naar de 23e verdieping van een bekend Amsterdams hotel om er van het uitzicht en een goed glas te genieten. Het terras was gesloten en de teleurstelling groot, de ergernis ook. Op de heen en terugweg werd in de lift het prachtige Wonderful world van Sam Cooke vakkundig om zeep geholpen door een formule-orkest dat weliswaar niet hard maar toch hinderlijk uit de liftspeakers kwam sijpelen.

Geluid is overal en opvallend vaak is dat muziek, of muzak zoals de achtergronddeuntjes in openbare ruimten geringschattend worden genoemd. Waarom? Ik ging op zoek en kwam langs de adviseur van het instituut (SENA) dat de vergoeding int voor muziek in openbare ruimten. De adviseur heeft tips voor ondernemers die muziek draaien. Over muziek in winkels wordt slecht nagedacht stelt hij. Dat onderschrijf ik van harte. De meeste winkels kunnen heel wat opsteken van de site van SENA. Er vanuit gaande dat muziek móet. Want de adviseur adviseert niet om het eens met stilte te proberen. Stilte is eng, dan gaan mensen fluisteren of durven ze hun mond niet meer open te doen. Dat moet wel schadelijk zijn voor de omzet, nee dan nog liever een ontstemde radio.

Iemand heeft ooit met succes beweerd dat muziek verkoopbevorderend werkt. Maar het onderzoek dat dat moet aantonen is nergens te vinden. Ik belde een grote handelaar in achtergrondmuziek. Die wist van deze waarheid, maar niet van de verkondiger en verder verontschuldigde hij zich, omdat hij slechts muziek verkocht.

De Telegraaf vroeg een paar jaar terug aan lezers wat ze vonden van winkelmuziek en 87% spuugde erop. Sommige vinden een muziekje op laag volume nog wel gaan, maar de overgrote meerderheid eist stilte. Nu zullen er onder de Telegraaflezers wel een aantal leden van de stichting Bescherming Akoestisch Milieu (BAM) hebben gezeten. Deze organisatie vindt muzak ‘onderdrukkend’ en spreekt van ‘oorlogsvoering’ en ‘terrorisme’. Klinkt wat overtrokken, maar feit is dat veel mensen liever boodschappen doen zonder top-40 en zich met weerzin worstelen door de geluidenbrei van het winkelcentrum.

Dat muzak verkoopremmend werkt, kan ik niet aantonen, maar de BAM weet hoe winkeliers dat kunnen onderzoeken: probeer het eens een dag per week zonder muziek en vergelijk de inhoud van de kassa met die van de lawaaiige dagen.


Zie ook: http://www.stichtingbam.nl/

Schrijver: harry van dooren, 23 februari 2008


Geplaatst in de categorie: muziek

3.8 met 5 stemmen 444



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
Watze Elgersma
Datum:
23 februari 2008
Email:
w.elgersmahetnet.nl
De discodreunen en die harde bassen
Die hebben mij vaak winkels uitgejaagd
Mijn oren worden dan te zeer geplaagd
Ik wil daar nooit meer een colbertje passen.

Maar mijn bezwaren zullen kansloos smoren
Wanneer men bij AH U2 laat horen!

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)