Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

Voor onze eigen bestwil

‘Om u beter van dienst te kunnen zijn, vragen wij u de opties van het menu in zijn geheel te beluisteren’. Vijf minuten en vier menugangen later, loopt het spoor dood en verbreekt de sprekende computer de verbinding.

Om u beter van dienst te zijn, verstoppen bedrijven zich achter 0900-nummers en zijn echte mensen aan de andere kant van de lijn in geen velden of wegen te bekennen.

'Om u beter van dienst te zijn' is synoniem voor minder service, meer geld voor hetzelfde of de combinatie daarvan. Dat schijnt fijn voor ons te zijn.

Om ons beter van dienst te zijn mogen alleen zielige oudjes met een doktersverklaring geld ophalen aan de balie van een bank. Als die balie er tenminste nog is, want uit service-overwegingen zijn heel wat bankkantoren gesloten.

Om meer service aan de reiziger te bieden, kosten kaartjes voor de trein bij het loket van het station meer dan in de automaat.

Ik heb het nog meegemaakt dat een brief voor zes uur ’s avonds gepost, de volgende dag op zijn bestemming was. Heel gewoon. Bij de geliberaliseerde post hebben ze aan een heel weekend nog niet genoeg om een brief op de maandag erna bezorgd te krijgen. Gelukkig is er een nieuwe service in het leven geroepen die voor wat meer geld ouderwetse snelheid biedt, maar 100% garantie is dat niet.

De sluiting van de postkantoren zal ook wel voor onze eigen bestwil zijn en gek genoeg geloof ik daar heilig in. Het kan niet al te ingewikkeld zijn om klanten beter van dienst te zijn dan in het aloude postkantoor. Pakketje laten frankeren in de supermarkt? Ik kijk er naar uit. Daar zijn de rijen tenminste niet zo lang.

Schrijver: Harry van Dooren, 12 april 2008


Geplaatst in de categorie: actualiteit

3.6 met 11 stemmen 488



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)