nederlands.nl
Gebruikersnaam of e-mail:  Wachtwoord:    Registreren

















2017


2016


2015


2014


2013


2012


2011


2010


2009


2008


2007


2006


0



Top-5 dagcolumn:

1.
2.
3.
4.
5.


Categorieën:

actualiteit (473)
adel (4)
afscheid (27)
algemeen (62)
bedankt (21)
biologie (12)
dieren (51)
discriminatie (23)
drank (12)
economie (37)
eenzaamheid (15)
emoties (34)
erotiek (4)
ex-liefde (3)
familie (28)
feest (20)
film (20)
filosofie (47)
fotografie (9)
geboorte (6)
geld (40)
geschiedenis (14)
geweld (20)
haiku (1)
heelal (7)
hobby (6)
humor (38)
huwelijk (9)
idool (10)
individu (25)
internet (18)
jaargetijden (26)
kerstmis (11)
kinderen (29)
koningshuis (31)
kunst (27)
landschap (7)
lichaam (34)
liefde (28)
lightverse (1)
literatuur (44)
maatschappij (300)
mannen (12)
milieu (34)
misdaad (28)
moraal (46)
muziek (60)
natuur (33)
oorlog (48)
ouderen (5)
ouders (15)
overig (31)
overlijden (37)
partner (5)
pesten (10)
planten (6)
poesiealbum (3)
politiek (260)
psychologie (27)
rampen (21)
reizen (55)
religie (31)
schilderkunst (5)
school (29)
sinterklaas (12)
sms (5)
songtekst (2)
spijt (9)
sport (98)
sterkte (12)
taal (49)
tijd (33)
toneel (9)
vaderdag (3)
vakantie (52)
valentijn (3)
verdriet (10)
verhuizen (6)
verjaardag (9)
verkeer (39)
voedsel (24)
vriendschap (12)
vrijheid (26)
vrouwen (34)
welzijn (42)
wereld (32)
werk (44)
wetenschap (26)
woede (22)
woonoord (18)
ziekte (34)


gedichten.nl


Garnier Projects





tabblad: dagcolumn

< vorige | alles | volgende >

dagcolumn (nr. 399):

Prijs

Een week geleden was ik uitgenodigd voor een feestelijk ontbijt bij Wegener Huis-aan-huisMedia in Houten. Wekelijks verspreidt dit bedrijf 7,2 miljoen kranten en bereikt hiermee 5,4 miljoen consumenten en 4,3 miljoen brievenbussen in Nederland. In deze huis-aan-huiskranten brengen zij, naar eigen zeggen, lokaal en regionaal nieuws voor alle doelgroepen, nou ja dus vooral veel advertenties. Maar goed, niet bijten in de hand die je voedert, dus u zult van mij geen kwaad woord horen over dit bedrijf dat handelt in bedrukt papier.

Want dankzij zeer inspirerende grootheden als Driek van Wissen en Geert Kruideren ben ik ooit begonnen met het schrijven van snelsonnetten, eerst nog wat voorzichtig op het Intranet van de gemeente Tiel. Maar daarna ook, als invaller op nederlands.nl, en van het één kwam het ander. Sinds ruim 2 ½ jaar schrijf ik wekelijks een snelsonnet in De Zakengids, een huis-aan-huiskrant van Wegener, die bij ons in de Betuwe uitkomt in een oplage van 50.000 exemplaren. Ik doe dat uiteraard tegen een redelijke vergoeding - mijn stekkie in Zuid-Frankrijk moet tenslotte ook worden betaald!

Nu had Wegener kennelijk ooit een soort prijs bedacht en de redactie van De Zakengids had mij gevraagd om mee te dingen met mijn snelsonnetten. Tot mijn stomme verbazing bleek onlangs dat ik regiowinnaar was geworden in de categorie artikelen. Dus moest ik naar Houten afreizen om te horen of ik vervolgens ook de hoofdprijs had binnen gehaald, oftewel de beste was van de 10 regiowinnaars. Dat nu, bleek niet het geval, de hoofdprijs ging (terecht) naar de redactie van één van de huis-aan-huiskranten.

Dat leek mij ook alleszins redelijk, de oorspronkelijke naam van de prijs was namelijk de Wegener Stimuleringsprijs en kennelijk vooral bedoeld om de redacties aan te sporen om enig tegenwicht te bieden aan de commerciële poot van de club. Immers 80 tot 90 % van die kranten wordt volgeplempt met advertenties en van de redacties wordt verwacht dat ze er nog enige nieuwswaarde aan toevoegen.

Hoe dan ook, het ontbijt was goed verzorgd, de organisatie had een mevrouw ingehuurd die een vlammend betoog hield over multimedia en crossmediale interactie(?), kortom het was zeer geslaagd. Voor elke prijswinnaar werd geapplaudisseerd, dus ook voor mij toen ik het prachtige beeldje kon ophalen, dat mij ten deel was gevallen als regiowinnaar. Het staat al een week te pronken op ons televisietoestel, ik heb een prijs gewonnen!

Niet met mijn columns, want die worden maar door zon 200 tot 250 mensen gelezen, mijn snelsonnetten daarentegen komen wekelijks onder de ogen van minstens 50.000 lezers. Wat moeten we toch doen om de columns op www.nederlands.nl meer te promoten?

Schrijver: Watze Elgersma, 25-04-2008

w.elgersmaathetnet.nl



balBiografie van deze schrijver





Geplaatst in de categorie: actualiteit

Deze inzending is 461 keer bekeken

4/5 sterren met 6 stemmen.


Print   |   E-kaart   |  



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:De Columnist
Datum:28-04-2008
Emailadres:hebro5athetnet.nl
Bericht:De columns op nederlands.nl hebben misschien te lijden van een "overdaad" aan columnisten. Ik heb zelf een weblog die maar af en toe een column, of een recensie of een wijsheid brengt. Daar krijg ik toch ruim 1000 hits per maand. Vergeleken met jullie columns ben ik maar een prutser en matig origineel. Toch evenveel hits. Ik doe het alleen. Met hoeveel vullen jullie deze site? Is dat de of een oorzaak?




Geef je reactie op deze inzending:

Naam:       E-mail:  

Bericht:

( vink aan als je niet wilt dat je emailadres voor anderen in beeld verschijnt)









vragen  |   links  |   zoek  |   contact  |   disclaimer  |   inhoud  |   rijmwoordenboek  |   gedichten.nl