Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

Pooierbak

Vriend T. heeft een nieuwe Mercedes. Of beter gezegd: een andere Mercedes. Een die oud genoeg is om voor oldtimer door te mogen gaan (want daar betaal je geen wegenbelasting voor) en modern genoeg om een gastank in bouwen (want bij één-op-vijf is benzine of diesel een dure hobby). Wat verder opvalt is dat je aan een auto van zes meter lang niet zo heel veel hebt als het een coupé-uitvoering is: de achterbank zit er voor spek en bonen in, omdat er geen beenruimte achter de voorstoelen is en het dak zit zo laag dat je voorin alleen maar kan ‘liggen’.

Je moet een beetje lef hebben om in zo’n Koko Petalo-mobiel1)of pooierbak te rijden. Bekijks genoeg, maar heel welwillend is die aandacht niet, eerder agressief. Het maakt T. niet uit. Tenslotte heeft hij het slim bekeken en in een onnavolgbare rekensom legt hij uit dat het niet betalen van belasting, de aanschafprijs en het weinig klimaatvriendelijke slurpgedrag ruimschoots goedmaken.

De oldtimerregeling is ooit bedacht om iconen uit de autogeschiedenis te laten vertroetelen door zorgzame mannen (waarvan de vrouwen vast veel te kort komen). Vier keer per jaar oppoetsen en laten glimmen, en dan met carnavaleske hoedjes en handschoenen - wind door het haar - in colonne over de bochtige dijken ronken. Dat moet je niet verpesten met wegenbelasting.

Maar de leeftijdsgrens van 25 jaar oud is nooit herzien. En dat is dom. Want de meeste auto’s uit pakweg 1980 hebben veel te weinig klasse om te worden bijgezet in het automobielmuseum. 13-in-een-dozijn-esthetiek was toen al de norm en zeldzaam zijn de meeste ook al niet, omdat er gewoon veel van gebouwd zijn.

Veel van deze karretjes lenen zich nog prima voor dagelijks gebruik en daar gaat het mis. Door de schatkist gesubsidieerde klimaatkillers maken de wegen onveilig. Vergeleken bij Tim’s Mercedes is een nieuwe Hummer een verademing.

Tijd om de oldtimerregeling naar de schroot te brengen. Voor alle museumstukken voeren we een strippenkaart in: 3 dagen per jaar op de openbare weg is genoeg. En voor de rest in de showroom, waar ze horen.

Zielig voor T.? Welnee. Die rekent haarfijn uit hoeveel u en ik hem de afgelopen jaren hebben gesponsord en kiest vervolgens voor de een kleine auto met een grote milieubelastingvoordeel. En als hij dat te duurrrrrrrr vindt, gaat hij blijmoedig met de trein, want kromliggen voor een auto vindt T. heel dom.

ps
De schrijver is een huichelaar want hij accepteerde vandaag maar al te graag een lift (benen opgetrokken tegen het dasboard).

1) T. wil niet herkenbaar in deze column optreden. Agressieve blikken onderweg zijn tot daar aan toe, maar vergelijkingen met de Mercedes van wijlen zigeunerkoning Koko Petalo zijn niet grappig.

Schrijver: harry van dooren, 3 mei 2008


Geplaatst in de categorie: milieu

3.3 met 7 stemmen 1.070



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)