Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

First lady's

Op mijn vakantie heb ik een alleraardigst boekje uit de ramsj meegenomen:

Getrouwd met de premier
De first lady's van Nederland in veertien portretten.
2004, 3e druk

In veertien schetsjes worden onder het hoofdredacteurschap van Peter Rehwinkel de echtgenotes besproken van de 14 naoorlogse premiers.

Het zijn vrouwen die hun leven in dienst hebben gesteld van hun maatschappelijk zo succesvolle echtgenoot. Boeiend om te lezen als tijdverslag.

Mij viel op hoe in enkele tientallen jaren het aantal kinderen in gezinnen is gekelderd.

Mevrouw Maria de Quay kwam uit een gezin van 12 kinderen en baarde er 9.
Haar opvolgster Mini Marijnen kwam uit een gezin met 11 kinderen en kreeg zelf 6 kinderen.

Bij de laatse drie echtgenotes komt de teller nergens boven de drie.

Dit is maar één aspect van dit boekje dat mij aansprak.

Het is natuurlijk te makkelijk om te denken dat het vroeger bij Maria en Jan de Quay met hun 9 kinderen een stuk gezelliger was dan bij Jan Peter Balkenende en en Bianca Hoogendijk met hun enige kind.

Maar ik heb van de oude verhalen wel genoten...

Schrijver: Dagschrijver, 13 juli 2008


Geplaatst in de categorie: vrouwen

3.1 met 7 stemmen 552



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)