Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

Je treft ’t in …

Sinds jaar en dag proberen gemeenten zich te profileren met de meest uiteenlopen motto’s. Soms zitten ze er op de afdeling Communicatie dagenlang op te zweten. Nu wordt algemeen aangenomen dat ambtenaren niet de meest creatieve mensen zijn op dit westelijk halfrond. Dat nu, zo kan ik uit eigen waarneming vaststellen, is niet waar. In de ambtenarij is creativiteit namelijk volop aanwezig, ambtenaren schakelen namelijk, vooral heel creatief, deskundigen in.

Er zijn duurbetaalde bureaus die dagwerk hebben om te voldoen aan de wens van gemeenten: “Zet ons op de kaart”. Geen bureau dat dan zegt, maar u staat al op de kaart, op de kaart van Nederland om precies te zijn of desnoods op de kaart van Tele Atlas waarmee TomTom ons tegenwoordig langs ’s Heren wegen leidt. Nee, die bureaus gaan tegen vorstelijke honoraria zo’n gemeente nieuwe kleren verkopen, maar dan wel de bekende onzichtbare kleren van de keizer!

Want al die motto’s zijn niet meer dan een doorzichtige jas, moeiteloos uitwisselbaar, want toepasbaar op elke willekeurige gemeente of stad. Daarom een kleine bloemlezing uit de advertenties in Binnenlands Bestuur, wekelijks vakblad voor bestuurlijk Nederland met nieuws, achtergronden en opinie over bestuur en beleid van de overheid.

Zo heb je: Den Haag, stad van traditie en toekomst, Binnenhof en ijspaleis, Haagse Harry en Statenkwartier, Festival Klassiek en Parkpop… Ja, wel een ijspaleis, maar Icesave was dus blijkbaar niet zo safe!
Of deze: Noord Holland: De provincie doet meer dan u denkt…Ja, sparen bij een bedenkelijke bank, omdat de rente daar een half procentje hoger was…

Maar het kan ook veel vrijblijvender en gelukkig ook veel onschuldiger:

Rotterdam: In de stad die durft, wordt je werk snel zichtbaar – Aboutaleb veel succes!
Gemeente Reusel-De Mierden: Samen in Beweging – is dat een fitnesscentrum?
Sla je vleugels uit in Skarsterlân – nooit gehoord van een vliegveld daar.
Iedereen heeft hier hart voor de zaak (Amersfoort) – hoe zit het met de afdeling cardiologie?
Breda inspireert – nou ja, vooruit een avondje NAC.
Neder-Betuwe: Gemeente met karakter – zijn zwarte kousen een synoniem voor karakter?
Hellendoorn, een uitdagend avontuur – hebben ze daar dan meer dan een pretpark?
Help jij mee Oldebroek op de kaart te zetten – zie boven.
Zie jij jezelf al zitten in Maarssen? – hebben ze daar dan een gevangenis?

Een gemeente is geen bedrijf, verkoopt geen product en moet zichzelf niet promoten met nietszeggende motto’s. Gemeenten moeten gewoon doen waar ze voor zijn: goede algemene voorzieningen treffen voor hun burgers tegen een redelijke vergoeding. En als ze dat goed doen, dan zouden ze geen motto nodig hebben!

Schrijver: Watze Elgersma, 24 oktober 2008


Geplaatst in de categorie: maatschappij

4.2 met 11 stemmen 2.530



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
geert kruideren
Datum:
24 oktober 2008
Email:
geert.kruiderendigitaaltafel.nl
12 provincies in slogans:

Er gaat niets boven Groningen.
Friesland: 11 steden, 12 ambachten, 13 in een dozijn.
Drente: even krabben aan de Hondsrug.
Overijssel: het wordt pas gezellig als de kop eraf is.
Gelderland, daar kun je niet omheen.
Utrecht, centraal station van Nederland.
Flevoland: leeggepompt en volgebouwd.
Noord Holland: de kop eraf geGooid.
Zuid Holland: het Groene Hart als dieptepunt.
Zeeland: hapklare brokken uit de zee.
Brabant: de koffietafel kent geen grenzen.
Limburg: het verst in Europa.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)