Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

Blank-bruine Obama wint de verkiezingen.

Vannacht heeft de bruin-blanke senator Barack Obama met afstand de verkiezingen in Amerika gewonnen.

Zoals in 1960 President John Kennedy de harten van vele wereldburgers sneller deed kloppen, zo doet de verkiezing van Obama dit 48 jaar later ook.
We kijken uit naar zijn daden.

Bij Kennedy stond altijd vermeld: katholiek.
Hij was de eerste katholieke president van de Verenigde Staten. Alsof die kwalificatie er toe deed.
Bij Obama staat altijd zijn bruine huid vermeld. Alsof het er iets toe doet.

Wat zijn daden betreft, kijk ik er naar uit dat hij zorgt dat de Amerikanen aan de onderkant van de samenleving in een ziektekostenverzekering kunnen komen. Het huidige systeem in Amerika is onmenselijk. Mogelijk kan hij Hillary Clinton-Rodham inzetten als minister van gezondheid om deze klus te klaren. In de tijd van President Clinton is dit project niet van de grond gekomen: beter nu dan nooit.

Ik hoop ook dat hij het Amerikaanse ingrijpen in Irak weet te kanaliseren. Hoe?!

Ik weet niet of de nieuwe president zijn invloed kan gebruiken om de daden van zijn voorganger Bush te laten onderzoeken. Amerika staat bekend om zijn zelfreinigend vermogen: het zou er goed aan doen het wanbeleid en de wandaden van Bush aan de kaak te stellen.
Ik hoop dat aan het onrecht de gevangenen in Guantanamo aangedaan onverwijld een eind wordt gemaakt: een schande voor het vrije westen (inclusief de Nederlandse rechtstaat).

Wat zou het mooi zijn als het anti-drugsbeleid op een rationele leest geschoeid zou worden.
Maar ik realiseer me dat we niet te veel kunnen eisen van Obama die voor bijna onmogelijke opgaven staat.
Ik denk daar bij ook en juist aan een beleid dat het ongebreidelde bezit van wapenen in de VS aan banden zou moeten leggen. Ik verwacht dat Obama eerder het loodje zal leggen dan dat er op dat gebied enige winst valt te boeken.

Zal hij het kunnen?
Misschien, voor een deel…

Schrijver: Dagschrijver, 5 november 2008


Geplaatst in de categorie: politiek

3.9 met 12 stemmen 275



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
Iris
Datum:
6 november 2008
Dit is een column van het bovenste beste, diep menselijk geschreven.
"Het huidige systeem in Amerika is onmenselijk." Dit zijn woorden die me heel diep raken. Laat ons hopen dat Obama de nodige sterkte en moed kan opbrengen om daar heel wat verbetering in te brengen.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)