Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

Lachen verboden

‘Nee, u glimlacht nog, zo kan ik geen foto nemen.’
Dat zei de fotograaf tegen mij toen ik een pasfoto wilde laten maken.

Voor je nieuwe paspoort moet je op je pasfoto streng kijken. Dat schrijft Europese regelgeving voor. Als er ook maar een zweem van een glimlach te zien is op de foto keurt de gemeente hem af. Dan word je onverbiddelijk teruggestuurd naar de fotograaf. Deze haalt alles uit de kast om de persoon zo ernstig mogelijk te laten kijken. Dat is niet makkelijk want iedereen weet dat als je niet mag lachen er een stout lachje in je opwelt. Terwijl als je moet lachen zoals vroeger voor de pasfoto het geval was, het niet wil lukken.

Dus is het zaak om als je op de pasfoto moet te denken aan:
eigen blunders, pijnlijke momenten, boren bij de tandarts en als dat allemaal niet helpt aan de belastingdienst.
‘Even stil zitten, ja recht in de lens kijken,’ roept de fotograaf mij ferm toe.
Goh, vraag ik me af, is dit heus dezelfde man? Hij doet zo afgemeten. Een paar jaar geleden had hij nog geen grijs haartje aan de slapen, maar ’t is ‘m onmiskenbaar. Die lachplooien om zijn ogen…

De fotografen in Europa scholen zich om: zij zullen in plaats van mensen aan het lachen te maken hen op de rand van huilen moeten brengen. Gelukkig heeft de VVOGU (Vereniging Van Oud Gereformeerde Uitvaartondernemers) zich bereid verklaard om de fotografen het een en ander te leren.
Intussen wordt het bij de paspoortcontroles voor de arme douanebeambten niet makkelijker. Al die chagrijnig kijkende mensen die hen vanuit hun paspoorten aankijken, daar word je niet vrolijk van. De fotograaf die van een douanier een pasfoto maakt, hoeft maar één keer te knippen.

‘Nee, u lacht, zo gaat het dus niet.’
Ojee, denk ik, verstrakkend, nou wordt hij boos.
Me tot het uiterste concentrerend denk ik aan de call-centers die me elke avond bellen rond zevenen.
En aan de kerstlunch op mijn werk die weliswaar kek is maar verplicht. Of aan de brief die ik vanmorgen kreeg van mijn energieleverancier om mijn gasnota nu vast te zetten tegen vaste, torenhoge prijzen.
En aan een overheid die regels verzint om mensen chagrijnig te laten kijken op een pasfoto.

‘Nou, u hoeft ook weer niet boos te kijken hoor…’, zegt de fotograaf. , ‘…ontspan!’


Zie ook: http://www.gmuitgevers.nl

Schrijver: George Knottnerus, 19 december 2008


Geplaatst in de categorie: fotografie

4.2 met 24 stemmen 1.116



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
Iris
Datum:
19 december 2008
'Dus is het zaak om als je op de pasfoto moet te denken aan: eigen blunders'...
Wat heerlijk, deze humorvolle bijdrage. Ik zeg altijd: inspiratie moet een mens hebben, of vinden, zelfs langs een paar zuurpruimen om als het moet. A propos, mijn foto zal nooit lukken, niet dat ik geen blunders schiet maar ik durf er zelfs niet aan denken.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)