Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

Menstruatie

Hé daar ligt een boodschappenlijstje op straat. Interessant, raap ik altijd op. Het is eigenlijk een heel persoonlijk stukje papier. Iemand heeft de moeite genomen om zijn of haar gedachten te ordenen. Deze is keurig netjes geschreven. Misschien door een vrouw.

Schoonmaakmiddel staat er op. En wasmiddel, vaatdoekjes, spiritus, stofdoeken, glassex, afwasborstel, zeem, zeep en jus. Glassex komt een beetje vreemd over, maar daar denk ik verder niet over na. En dan die jus, hoe zit dat? Wat doet die jus tussen al die schoonmaakspullen? Het lijstje is duidelijk een geval van voorjaar. Ik zie een vrouw die bij de eerste zonnige dag meteen ontdekt dat ze na een hele lange herfst en winter niet meer zo ver naar buiten kan kijken.

”Dit kan zo niet langer”, moet ze gedacht hebben. Dan een pen, een klein stukje papier en een frons op haar gezicht. Rondkijken en geconcentreerd noteren wat er allemaal nodig is om het huis schoon te krijgen. Die jus kan een uitschieter zijn, een gedachtekronkel. Of ze heeft manlief op pad gestuurd. “Henk, ik ga vandaag de ruiten doen. En de rest ook. Hup, schiet op, haal jij de boodschappen, dan kan ik vast beginnen.”

Henk: “Okee schat, maar dan moet er ook jus mee”. Geen idee waarom, maar misschien vindt Henk altijd dat er jus mee moet. Een andere mogelijkheid zie ik ’s avonds in de krant. Vrouwen kopen meer als ze ongesteld moeten worden. Dat blijkt uit een Brits wetenschappelijk onderzoek. Vlak voor de menstruatie voelen ze zich niet lekker en compenseren dat gevoel door impulsief koopgedrag. Zou dat gevoel ook kunnen leiden tot schoonmaakwoede?

Schrijver: Rob Chevallier, 13 april 2009


Geplaatst in de categorie: vrouwen

3.0 met 4 stemmen 486



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)